Retail blog

Gratis dosis inspiratie

5 tips: wat kunnen we leren van de warenhuizen in Nederland?

5 tips: wat kunnen we leren van de warenhuizen in Nederland?

Warenhuizen die in de jaren ’90 nog marktleiders waren, zoals de V&D en Blokker, zijn nu verdwenen of gekrompen. Het middensegment heeft het moeilijk, doordat we groot werden tijden de opkomende middenklassen. Echter bleven ze stil staan en zijn de ingehaald door...

Samewerken; retailer & accountmanagers

Samewerken; retailer & accountmanagers

🚀 Het verkoopseizoen is begonnen! De Key accounts (grootste ketens) hebben hun orders geschreven, en nu is het tijd voor de zelfstandige modeondernemers in de showroom. Met de kennis van welke stijlen doorgaan (i.v.m. minimale bestelhoeveelheden), kunnen...

Trends lente/zomer 2025

Trends lente/zomer 2025

Afgelopen dagen was de Modefabriek om je te inspireren en informeren. Je ziet, leest en hoort alle trends. Deze vijf zaken vielen mij op voor lente/zomer 2025. Details: de klant zoekt handgemaakte details zoals patchwork en franjes. Of ambachtelijke details als...

Wat als je geen klik hebt met je mode vertegenwoordiger?

Wat als je geen klik hebt met je mode vertegenwoordiger?

Je bent eigenaar van een modezaak en je gaat naar de showroom om de nieuwste modecollectie in te kopen. De vertegenwoordiger lijkt vooral vanuit zijn eigen perspectief te denken. Hoe zorg je ervoor dat deze persoon met je meedenkt? Hier zijn enkele tips om een sfeer...

Inkoopafspraak voorbereid: 5 gouden tips

Inkoopafspraak voorbereid: 5 gouden tips

We blijven inkoopafspraken maken met onze prachtige merken, omdat er altijd wel een nieuwe collectie voor ons klaar staat om in te kopen. Heb je net main afgerond, staat pre-spring al op je te wachten. Daarom hier vijf gouden tips om de vraag te beantwoorden "Waar kan...

5x omzet verhogen voor modewinkels

5x omzet verhogen voor modewinkels

De omzet verhogen voor je modewinkel heeft een combinatie nodig van traditionele traditionele Retail strategieën en een innovatieve benaderingen. Die inspelen op de huidige consumententrends en technologie. Hieronder volgen vijf tips om jouw omzet naar een hoger...

Doorverkoop cijfers van jouw modewinkel analyseren

Doorverkoop cijfers van jouw modewinkel analyseren

Heb je dit seizoen 65% tot 70% van jouw collectie verkocht? Nee, dan is deze blog fijn om te lezen. Want door je eerdere verkoopseizoenen te analyseren kan jij nog beter een nieuwe collectie inkopen. Nu kan het zijn dat je de kriebels van het idee krijgt of dat je...

Omzetsnelheid; wat betekend dit voor jouw mode winkel?

Omzetsnelheid; wat betekend dit voor jouw mode winkel?

In de dynamische wereld van de Retail is het essentieel om niet alleen te focussen op de omzetten, maar ook op de snelheid voor jouw winkel. Omzetsnelheid geeft aan het tempo waarmee jouw producten van de planken vliegen. Omzetsnelheid, een cruciale indicator in de...

Goede ideeën, hoe kom je eraan?

Goede ideeën, hoe kom je eraan?

Iedereen heeft zijn eigen manier om tot innovatieve, waardevolle, inspirerende of goede ideeën te komen. Het kan heel klein zijn of heel groot. Soms heb je direct inspiratie, soms heeft het proces wat sturing nodig. In deze blog 10 tips voor iedereen die een beetje...

Clubhouse; hoe werkt dit voor de Retailer?

Clubhouse; hoe werkt dit voor de Retailer?

Wat moet ik met clubhouse als retail ondernemer, er zijn inmers zoveel mogelijkheden op social media. Je hebt inmiddels je plek gevonden op Instagram en Facebook. Echter wat kan Clubhouse voor jouw bedrijf betekenen? Hoe kan je daar winst halen, als je niet kan...

Meer webshops gestopt

Meer webshops gestopt

Als we kijken naar vorig jaar, zijn er dit jaar ruim 53% meer webshops gestopt in het eerste half jaar. Waar vorig jaar 4.420 webshops stopte in de eerste zes maanden, staat de teller nu op 6.785 webshops, volgens het CBS. Mijn eerste vraag is altijd, wat waren het...

Succesvol onderhandelen; mijn beste 7 tips

Succesvol onderhandelen; mijn beste 7 tips

Wanneer je gaat onderhandelen met je leveranciers wil je natuurlijk de beste afspraken maken. Met deze zeven tips loopt jouw gesprek nog soepeler en succesvoller. Waarbij jouw vriendelijkheid juist een kracht is in plaats van een zwakte. Wil je een gesprek over jouw...

Ik wil een kleding winkel starten

Ik wil een kleding winkel starten

Jij staat te poppelen om je eigen kledingwinkel te starten. Deze heerlijke, spannende stap kan je nog concreter maken door een plan. Een inkoopplan om precies te zijn voor de kledingwinkel die jij wilt starten. Als je weet wát je moet doen en hoe je het moet doen; dan...

Modefabriek 2022 op 10 en 11 juli 2022 voorbereiden

Modefabriek 2022 op 10 en 11 juli 2022 voorbereiden

Op zondag 10 en maandag 11 juli 2022 opent de Modefabriek in Amsterdam zijn deuren. Tijdens deze beurs staan verbinding, inspireren, zakendoen én duurzaamheid centraal. Alleen hoe zorg jij ervoor dat je voor jezelf het meeste uit de beurs haalt? Hoe bereid jij je...

Inkoopbudget berekenen voor Retailers in de mode

Inkoopbudget berekenen voor Retailers in de mode

Het nieuwe inkoopseizoen staat voor de deur en jij wilt graag jouw inkoopbudget berekenen voor komend inkoopseizoen. Immers wil je niet teveel inkopen, waardoor je bomvolle rekenen voor de sale overhoudt. Echter wil je ook niet te weinig inkopen, immers hebben de...

Meer zelfvertrouwen als ondernemer

Meer zelfvertrouwen als ondernemer

Onderhandleen is voor de ene ondernemer appeltje eitje, voor de andere ondernemer is het een uitdaging. Hierin speelt zelfvertrouwen een grote rol. Ondernemers in de Retail durven zichzelf soms niet op waarde te schatten. Laat ik met een open vraag beginnen, durf jij...

Beter onderhandelen door meer vertrouwen

Beter onderhandelen door meer vertrouwen

In mijn E-mail club deel ik maandelijks mijn kennis, zo ook over onderhandelen met meer zelfvertrouwen. Het is een club waarin ik deel over mijn ervaringen als inkoper, tips die mij veel opleveren en andere praktijk voorbeelden. Want na 12 jaar onderhandelen weet ik...

Inkoopplan: inkopen met een lager inkoopbudget

Inkoopplan: inkopen met een lager inkoopbudget

Wellicht herkenbaar, tijdens het inkoopseizoen zie je prachtige commerciële collectie die zeker zullen aanslaan bij jouw doelgroep. Je schrijft hier iets meer, maar eigenlijk ook bij het volgende merk en het merk daarop. In de auto terug denk je met pijn in je maag...

Onderhandelen over marge in de Retail

Onderhandelen over marge in de Retail

Vragen om meer marge, is niet hetzelfde als onderhandelen over meer marge. Onderhandelen is wanneer de leverancier en jij allebei met voorstellen komen om tot een overeenkomst te komen. Deze voorstellen vergen creativiteit. Immers heb je niks aan een hoge marge op...

Goede klantenreis zorgt voor meer marge en klanten

Goede klantenreis zorgt voor meer marge en klanten

Het is essentieel dat de klantenreis door jouw winkel vlekkeloos verloopt. De klantenreis begint online, ook wel het ROPO effect genoemd. Dit staat voor Research Online, Purchase Offline. Vanaf dit moment zoekt de klant de bevestiging dat jij hem/haar in zijn behoefte...

Loyale klanten zorgen voor boost in omzet

Loyale klanten zorgen voor boost in omzet

Loyale klanten zijn cruciaal voor je bedrijf, zeker in deze tijd. Dat hoef ik jou als Retail ondernemer niet te vertellen. Echter hoe maak je ze loyaler? Loyaliteitsprogramma Het toverwoord is een loyaliteitsprogramma. Een loyaliteitsprogramma biedt de kans om...

Concurrent als fijne buur zorgt voor 20% meer omzet

Concurrent als fijne buur zorgt voor 20% meer omzet

De juiste buur voor jouw winkel kan zo 20% meer omzet opleveren, hoe? Dat lees je in dit artikel. Je leest hierin wie het al doet en vooral waarom ze dit doen. Laat ik beginnen met gisteravond. Toen was ik bij mijn nieuwe buren op de borrel gegaan. Beter een goede...

3 tips hoe maak je winkelen leuk?

3 tips hoe maak je winkelen leuk?

Vind het heerlijk om de toverwoorden en zinnen te lezen en daarna mezelf altijd af te vragen, hoe doe ik dit voor mijn winkel? Daarom duik ik graag een trend in en geef ik vanuit mijn visie praktische handvaten. Deze week de vraag, hoe maken we winkelen leuk? Waarmee...

Overtuigen zodat de leverancier jouw goede ideeën hoort

Overtuigen zodat de leverancier jouw goede ideeën hoort

In drie stappen lastige leveranciers overtuigen zonder te schreeuwen Laat ik beginnen het vooroordeel weg te nemen, dat door over iemand heen te walsen, een harde stem op te zetten, pittige uitspraken op tafel te gooien of te dreigen je niet perse overtuigender...

3x waarom merken direct aan consumenten leveren B2C

Laat ik als eerste beginnen met de consument, deze wordt tijdens het aankoopproces niet door 1 kanaal of platform geïnspireerd. Het is een heel netwerk van verkooppunten die de consumenten inspireren en triggeren. Wanneer we kijken naar het merk, zijn er drie grote...

Aantrekkelijke binnenstad vol met consumenten.

Aantrekkelijke binnenstad vol met consumenten.

Hoe houden we de binnenstad aantrekkelijk?Mijn oma is woensdag 90 jaar geworden. De gesprekken die we hebben gaan over het heden en zeker over het verleden. Als we kijken naar Retail had een dorp of stad vroeger een brede functie. Bewoners bezochten het stadshuis, het...

Nienke’s kijk op retail

Nienke’s kijk op retail

Hey toffe, hardwerkende inkoper en/of ondernemer in de Retail! Graag deel ik 1x per week mijn kijk op Retail met jou. Van ontwikkelingen, kansen, mogelijkheden om het slimmer te doen tot persoonlijke tips. Van virtueel naar visueel TestenDe behoefte om een product te...

1 op 1 training

1 op 1 training

Super tof dat jij de 1 op 1 training wil volgen. Tot 1 februari 2022 zitten we helaas vol. Je bent vanaf 1 februari meer dan welkom. Stuur me even een e-mail nienke@retailinkoper.nl en dan kijk ik hoe ik je nu alvast op weg kan helpen, voordat we in februari starten....

Pinterest, verwachtingen en een betere wereld

Pinterest, verwachtingen en een betere wereld

Welkom bij mijn wekelijkse nieuwsbrief / nieuwsmoment. Zaken die mij opvallen, ik graag wil delen vat ik elke week samen in mijn frisse vrijdagochtend email. Wil jij deze ook als eerste en volledig ontvangen, klik dan hier. Dan ontvang je naast mijn Inkoopchecklist,...

Sneller voorbereid op inkoop

Sneller voorbereid op inkoop

Tijdens het nieuwe inkoopseizoen ga jij opzoek naar de producten, collecties en/of merken die jouw consumenten willen. Zodat jij de juiste producten kan aanbieden en ondertussen ze kunnen verrassen met nieuwigheden waardoor de waarde per winkelmandje stijgt of het...

Waarom inkopen met een inkoopplan en inkoopbudget

Waarom inkopen met een inkoopplan en inkoopbudget

De woorden vliegen je om de oren inkoopplan, inkoopbudget, rendement, marge, kortingen en boodschappenlijsten. Waarom is het nu nodig om van tevoren zoveel werk te verrichten? Immers gaat het toch goed. Je loopt met veel plezier de inkoopafspraken en beurzen (als die...

Inkopers van grote retail bedrijven, hoe doen ze dat?

Inkopers van grote retail bedrijven, hoe doen ze dat?

De afgelopen 10 jaar heb ik meer dan 22.000 vlieguren gemaakt als inkoper voor Bol.com, Kruidvat, Trekpleister, Blokker en zal ik even doorgaan 😉 Als je nu verwacht dat ik zeg pure magie of het Calimero effect (jij bent groot en ik ben klein) dan moet ik je...

Inkoop budget bepalen & eraan houden? Let’s go 🚀

Inkoop budget bepalen & eraan houden? Let’s go 🚀

Hoe bepaal jij je inkoopbudget en zorg je ervoor dat jij je hieraan houdt. Zeker wanneer je door de showroom loopt en je wordt overvallen door de nieuwe kleuren, prints, materialen en modellen. Jouw ideale klant zie je al weglopen in de nieuwe jurken. Of je raakt...

Meer succes uit je inkoopgesprek

Meer succes uit je inkoopgesprek

Als zelfstandige ondernemer leer je al snel je eigen kansen te creëren. Geluk is met de doeners of zoals Shawn Harris het zo mooi zegt, “The harder you work, the luckier you get”. Dat geld ook voor inkopen. Hoe meer tijd je in de voorbereiding stopt, hoe meer kansen...

Je krijg niet waar je niet om vraagt

Je krijg niet waar je niet om vraagt

Ben je gefrustreerd dat je iets niet krijgt? Vraag jezelf dan eerst heb ik het de leverancier duidelijk en concreet gevraagd? Zo niet, mooi startpunt. Heb je het al meerdere malen gevraagd, dan ontbreekt waarschijnlijk de win-win situatie voor de leverancier. Heb je...

Voorbereiding, inkopen, onderhandelen en opvolgen

Voorbereiding, inkopen, onderhandelen en opvolgen

 Voorbereiding, inkopen, onderhandelen en opvolgen   Tijdens het inkoopseizoen stel ik met liefde vragen aan de leverancier. Vind het heerlijk om te luisteren naar verhalen en meer over iemand te weten te komen. Daarnaast ontdekte ik al snel dat mensen het...

Cijfers voor je laten werken

Cijfers voor je laten werken

De cijfers, als inkoper ben ik dol op cijfers. Om te checken of je aannames kloppen. Om je argumenten sterker te maken. Welke cijfers kan je allemaal bekijken? Ik maak voor al mijn klanten een Excel file die je zo kan invullen, voor meer overzicht. Deze video's zijn...

Leveranciers in 3 soorten

Leveranciers in 3 soorten

Leveranciers, we mogen weer om tafel gaan zitten. Al zullen gesprekken met merken in Parijs nog over de zoom plaats vinden. We reizen weer dolgelukkig door Nederland en België om de nieuwe collecties te bewonderen. Tijdens het collectioneren heb je te maken met...

Inkoopopleiding, kennis uitbreiden als ondernemer

Inkoopopleiding, kennis uitbreiden als ondernemer

De inkoopopleidingen TMO en AMFI heb ik twaalf jaar geleden afgerond, hierna heb ik meer dan 22.000 vlieguren gemaakt als inkoper voor de grootste retail organisaties in Nederland. Online voor Bol. com & Groupon en offline voor Kruidvat, Trekpleister, Blokker en...

Omzetsnelheid; waarom & hoe voor modezaken

Omzetsnelheid; waarom & hoe voor modezaken

Omzetsnelheid geeft aan hoe vaak de gemiddelde voorraad per jaar wordt verkocht. Dit is ook het verschil ten opzichte van jouw doorverkoop in percentages. Bij omzetsnelheid speelt de factor tijd een grote rol. Want hoe sneller jij de collectie verkoopt voor jouw...

Hoe schrijf ik een inkoopplan als retailer

Hoe schrijf ik een inkoopplan als retailer

Inkoopplan schrijf je wanneer je een assortiment gaat inkopen voor jouw (online)winkel. Het geeft al jouw ideeën, wensen en plannen handen en voeten. Jouw inkoopstrategie wordt concreet vertaald naar een actieplan. Een inkoopplan geeft dus jouw inkoopstrategievorm....

Waarom is een inkoopplan belangrijk?

Waarom is een inkoopplan belangrijk?

Je investeert in nieuwe assortimenten, producten, merken en collecties, omdat deze artikelen zorgen dat jij je omzetdoelstellingen behaald en een goede marge. Immers is de marge onderaan de streep de beloning voor je tomeloze inzet tijdens het seizoen. Jouw...

Goede folder maken die gelezen wordt?

Goede folder maken die gelezen wordt?

Een folder waarvoor de consumenten dolgraag omfietsen In deze wereld waar steeds meer digitaal gaat, wordt de kracht van een goede folder onderschat. Een goede folder zorgt ervoor dat de consument op de fiets sprint naar de winkel. Gemiddeld wordt 43% van het...

Dankbaarheid als kracht voor de volgende stap

Dankbaarheid als kracht voor de volgende stap

Waarvoor ben jij op zakelijk gebied dankbaar? Dankbaar dat je bedrijf al meer dan 10 jaar bestaat? Dat je de ruimte hebt om personeel aan te nemen? Zodat je ‘gewoon’ je vakantie kan boeken, zonder dat het je beste planning skills vereist 😉 Dankbaar dat jouw bedrijf...

Voorraadoptimalisatie, je voorraad op orde in 3 stappen

Voorraadoptimalisatie, ik neem je in 3 stappen mee, hoe jij vandaag al een begin kan maken. Ik ben Nienke Hoeksema, de eigenaar van Stock Navigator (voorraad) en Retail inkoper (inkopen) Zorg als retailer/leverancier dat elk artikel en als producten elk onderdeel van...

Omzetsnelheid vs marge

Tijdens de inkoop heb je te maken met wat consumenten een eerlijke prijs vinden voor het product. Wat eerlijk is in hun ogen hangt van veel factoren af. Hoe meer ze een product gebruiken, hoe sterker de mening is over dit product. Kijk naar de betrokkenheid bij een...

7x hoe bereik ik als Retailer mijn ideale doelgroep op Instagram

7x hoe bereik ik als Retailer mijn ideale doelgroep op Instagram

De afgelopen week heb ik marktonderzoek gedaan op mijn Instagram account. Met meer dan 700 volgers voel ik me erg dankbaar en wilde mijn volgers graag beter leren kennen. Voelt als een community. Mijn doelgroep is de ambitieuze ondernemers die 1 tot 5 Retail winkels...

Onderhandelen als een baas

Onderhandelen als een baas

Onderhandelen als een pro Je kan niet zitten afwachten tot de leverancier naar jou komt met betere condities of een strak marketingplan om nieuwe en bestaande klanten naar jouw winkel te trekken. Je moet zelf de touwtjes in handen nemen. Net zoals nu met het winkelen...

Te klein om grote hoeveelheden in te kopen?

Te klein om grote hoeveelheden in te kopen?

Te klein om grote hoeveelheden in te kopen? Loop jij er tegenaan dat je te klein bent om grote hoeveelheden in te kopen? Dat als jij aantallen noemt, het voor jou groot voelt? Echter dat de leverancier het zulke kleine aantallen vindt, dat het item wat jij op het oog...

Wat is jouw meerwaarde in de onderhandeling als eenmanszaak?

Wat is jouw meerwaarde in de onderhandeling als eenmanszaak?

“eenpitter, weinig kracht in de onderhandelingen”; hoe bereid je de onderhandeling voor als eenpitter? De eerste vraag is, wat is jouw meerwaarde?     Elke winkel is uniek, elke winkel biedt een meerwaarde richting de consumenten op het moment dat er omzet...

Onderhandelen, 7 gratis tips

Onderhandelen, 7 gratis tips

Minder effect, dat is het wanneer je gewoon gaat praten met de leverancier in plaats van al je gesprekken strategisch voorbereid. Doordat jij concreter wordt richting de leverancier, kan de leverancier jou ook concreter ondersteunen. Voorbeeld: in de toekomst ga ik...

Alles is uitvogelbaar

Alles is uitvogelbaar

Alles is uitvogelbaar Bij elke uitdaging die ik tegen kom zeg ik nu hardop “alles is uitvogelbaar”. Waar de kennis van inkoop in overvloed is, is die van ondernemerschap aan het groeien. Ik heb al veel uitgevogeld, Instagram met nu 410 volgers, een eigen website...

Wie laat ons omfietsen naar de Hema

Wie laat ons omfietsen naar de Hema

Vanuit welk standpunt vertrek jij? Dit boek raad ik iedereen aan, het is zo fijn geschreven. Voor iedereen met een passie voor inkopen en wijn. Hier zie je welke argumenten en vanuit welk startpunt een onderhandeling begint. Zo schrijft Cisca Breedijk: “De queeste...

Ieder zijn kopje thee

Ieder zijn kopje thee

Kan je ook genieten van alle nieuwe ontwikkelingen en smaken op het gebied van thee? Ik kan uren bezig zijn met de thee proeven en dan niet op de exacte graden zoals een fijnproever, maar zoals de klant het zou doen. Kokend water gieten op het theezakje of de losse...

Koffie het vloeibaar goud

Koffie het vloeibaar goud

Leuk dat jij net als ik een passie hebt voor koffie. Mijn ervaring ligt in het opzetten van een private label koffielijn voor Trekpleister, het optimaliseren en uitbreiden van de koffielijn bij Kruidvat en het actiematig inzetten van dit pracht product. Ik heb...

Ontwikkelingen in frisdrank

Ontwikkelingen in frisdrank

Van bubbels tot plat.In de wereld van frisdrank en sappen zijn er erg veel ontwikkelingen gaande. Zo is Chocomel gestart met papieren rietjes, wordt de receptuur van de suikerrijke drankjes aangepast, is SodaStream in het gat in de markt gesprongen en ongekend...

Servies om van te houden

Servies om van te houden

Mijn start ligt bij Ambiente Herken jij ook dit gevoel als je op de Ambiente bent geweest? Vol ideeën en nieuwe technieken plof je in de trein, je zult de warmte in ieder geval niet missen. Niemand waarschuwt je de eerste keer, maar het is er warm (altijd) en je...

Diversiteit gezocht in de schoenenbranche

Diversiteit gezocht in de schoenenbranche

    Opvallend in het landschap van schoenen is dat veel ketens dezelfde collectie aanbieden. Als de ene winkel de maat niet meer op voorraad heeft, kun je een deur verder dezelfde collectie vinden en anders heb je het zo online gevonden, of andersom....

Brandboxx als tweede thuis

Brandboxx als tweede thuis

Voor mij voelde Brandboxx in Leusden vele jaren als mijn tweede huis tijdens het inkoopseizoen. De jaren van zomaar binnen lopen ligt ver achter ons, echter door slim te plannen kan je vele leveranciers spreken op een dag. Al trekken steeds meer leveranciers weg, door...

Eerst keer op inkoop

Eerst keer op inkoop

Had dagen voorbereidIn 2010 was het de eerste keer dat ik ging inkopen bij een gerenommeerd label. Als ik terugdenk aan de eerste dagen dat de rekken vol prachtige stoffen klaarhingen en ik mijn plan nog niet zo geperfectioneerd had als nu, kost het mij soms 4 uur om...

Jouw winkel is niet te klein

Jouw winkel is niet te klein

Elke winkel vervult een rol in het leven van de consument  Laat ik beginnen door te zeggen jouw winkel is niet te klein. Vaak hebben ondernemers het gevoel dat met 1 winkel je geen recht van spreken hebt. Dat je geluk hebt dat je het merk 'mag' inkopen.   Waar...

Zin in meer?

Wil je elke maand inspiratie ontvangen, schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Zodat je als eerste op de hoogte bent. 

 

Leuk, ik heb een eigen winkel
Graag, ik ben een leverancier
Heerlijk, ik ben een inkoop professional