In de dynamische wereld van de Retail is het essentieel om niet alleen te focussen op de omzetten, maar ook op de snelheid voor jouw winkel. Omzetsnelheid geeft aan het tempo waarmee jouw producten van de planken vliegen. Omzetsnelheid, een cruciale indicator in de Retail sector die nog wel eens vergeten wordt. Terwijl deze zo eenvoudig het het succes van jouw modezaak kan laten zien. Daarnaast een krachtig instrument om mee in te grijpen, wanneer iets succesvol is het nog succesvoller maken. Evenals voor als het minder gaat, om juist op tijd in te grijpen. In deze blogpost duik ik, Nienke Hoeksema, dieper in op wat omzetsnelheid is, hoe het wordt berekend, en welke inzichten je eruit kunt halen om jouw modezaak nog succesvoller te maken. Immers een goede buffer opbouwen willen we allemaal.

Wat is Omzetsnelheid?

Omzetsnelheid, ook bekend als inventory turnover als je een Engels kassasysteem hebt, meet hoe snel je voorraad wordt verkocht binnen een bepaalde periode. In het geval van een modezaak betekent dit hoe snel jouw kledingstukken, schoenen en accessoires van de schappen verdwijnen en plaatsmaken voor nieuwe voorraad. Een hogere omzetsnelheid betekend dat de artikelen die je hebt ingekocht snel worden ontdekt door jouw klanten en worden gekocht. Een lage omzetsnelheid betekend dat jouw klanten de artikelen wellicht zien, maar niet kopen. Dat kan zijn door pasvorm, materiaal, prijs, merk of andere zaken. Jij weet dat als beste, waarom dat item toch blijft hangen.

Hoe bereken je het?

Omzetsnelheid wordt berekend met de volgende formule:

Gemiddelde voorraadwaarde : Totale verkopen = omzetsnelheid​

Uitleg:

  1. Kies een bepaalde periode, bijvoorbeeld sinds de nieuwe collectie in de winkel is tot nu
  2. De totale verkopen omvat alle inkomsten uit de verkoop van het merk/de producten die je selecteert gedurende een bepaalde periode b.v. vier maanden.
  3. De gemiddelde voorraadwaarde wordt berekend door het begin- en eindvoorraadbedrag van een periode (in dit geval vier maanden) te nemen en deze te delen door 2. Kassa systemen nemen die werk voor je uithanden, je hoeft dan alleen de periode te kiezen.

Let op; ik merk in het dagelijkse gebruik dat het soms een vertekend beeld geeft voor never out of stock producten of bij artikelen waar een klantenbestelling tussen zit. Een klantenbestelling heeft altijd een hoge omzetsnelheid, immers wanneer het binnenkomt verkoop je het direct. Waarbij je bij never out of stock soms een lagere omzetsnelheid hebt, simpelweg omdat je alles wat je verkoop bijbesteld. Zo kan Never out of stock gezond zijn met een omzetsnelheid van 2.1 en modische items met 3.0 of hoger.

Wat kun je aflezen van de omzetsnelheid?

  1. Efficiëntie van Voorraadbeheer: Een hogere omzetsnelheid geeft aan dat je voorraad snel roteert, wat betekent dat je producten niet lang op de plank blijven liggen. Dat wijst erop dat wat je inkoopt, snel verkoopt.
  2. Populaire Producten: Door de omzetsnelheid van individuele productcategorieën te analyseren, kun je bepalen welke kledingstukken het meest in trek zijn bij klanten in jouw modewinkel. Dit stelt je in staat om gerichte de top items bij te kopen wanneer je dit in het begin van het seizoen signaleert.
  3. Invloeden: Omzetsnelheid kan variëren afhankelijk van het type product. Waar Never out of stock een omzetsnelheid heeft van de hoge voorraden van 2.1, is dat bij modische artikelen 3.0 of hoger. Modische artikelen met een omzetsnelheid van 1.0 zijn of net binnen of blijven te lang hangen.
  4. Cashflow Optimalisatie: Een gezonde omzetsnelheid betekent dat je sneller inkomsten genereert, wat de cashflow van je kledingwinkel verbetert. Dit kan helpen bij het vrijmaken van kapitaal voor andere zaken, zoals rekeningen betalen van de nieuwe collectie die binnenkomt.

Tips om jouw cijfers te verbeteren:

  1. Voorraadoptimalisatie: Analyseer welke kledingstukken goed verkopen en als je in het begin van het seizoen bent, bestel deze snel bij. Dit betekend ook dat je bij artikelen met een lage omzetsnelheid snel wilt schakelen. Afprijzen, terug sturen naar de leverancier, omruilen e.d.
  2. Seizoensaanpassingen: denk hierbij aan winterjassen. Deze worden niet meer aan het einde van augustus gekocht, wanneer het thema Back to School is. Tegenwoordig veel meer in oktober en later wanneer het weer de consument inspireert om een winterjas aan te doen. Wanneer de jassen in augustus al binnenkomen en verkocht worden eind oktober, heeft dit direct invloed om je omzetsnelheid en dus de snelheid waarmee jij je geld terug verdiend.
  3. Trendvolging: Omzetsnelheid laat ook altijd goed zien wanneer een trend afneemt. Denk aan de witte nepbond bodywarmers, niet aan te slepen in oktober 2023.
  4. Promoties en Marketing: Je kan je marketing inzetten om slow movers, dus artikelen met een lage snelheid een boost te geven. Of juist meer van de toppers in te kopen en deze met marketing nog succesvoller te maken.

Door de omzetsnelheid van jouw modezaak te begrijpen en proactief te beheren, kun je niet alleen de financiële gezondheid van je bedrijf verbeteren, maar ook een naadloze winkelervaring bieden aan je klanten. Het is een super fijne tool om je succes te vergroten in de snel veranderende wereld van de modehandel in de Retail.

Wanneer je na het lezen nog vragen hebt, stuur mij een email nienke@retailinkoper.nl en dan kijk ik op welke manier ik jou het beste kan helpen.

Meer lezen, ik tip je graag deze drie blogs:

Inkoopbudget

Onderhandelen

Mijn eerste keer op inkoop

Daarnaast maak ik graag een connectie met jou:

Connectie maken op Linkedin

Connectie maken op Instagram