Afgelopen dagen was de Modefabriek om je te inspireren en informeren. Je ziet, leest en hoort alle trends. Deze vijf zaken vielen mij op voor lente/zomer 2025.
- Details: de klant zoekt handgemaakte details zoals patchwork en franjes. Of ambachtelijke details als borduurwerk, haakwerk, kralen en antieke knopen. Zo heeft Fabienne Chapot altijd prachtige borduursels op de kleding.
- Kleuren: kleuren als hemelsblauw, terracotta en mosgroen. Waarbij mosgroen en hemelsblauw, makkelijker verkopen dan terracotta. Deze kleur is het lastigste goed te vangen. Al slagen zeker een aantal merken hier goed in. Daarnaast zagen we lichte, verwassen kleuren. Dit is wel heel specifiek of dit bij jouw doelgroep past. Analyseer eerst wat er dit jaar goed verkocht: de trends kleuren van zomer 2024 of meer de basis kleuren? Hou deze verhouding ook aan voor volgend jaar. Dit laat zien in welke mate jouw klant de mode volgt.
- Materialen: er zijn meer en meer nieuwe materialen zichtbaar zoals gerecyclede kunststoffen en biologisch katoen. Ook worden natuurlijke vezels weer belangrijk, als katoen, zijde mengsels en linnen. Mijn tip, kijk goed naar de materialen en laat je informeren. Zodat je straks ook je klant weer kan inspireren.
- Kers op de taart: de items die in het oog springen, die je meteen aangrijpen. Dat kan een glanzende blouse zijn van een doorschijnende materiaal. Juist een item met een uitgesproken futuristische look. Of dat de sportieve elementen die je nu ziet in de collecties (relaxte silhouetten/nylon strepen) juist erg aansluiten bij jouw klant. Het zorgt ervoor dat jouw winkel en collectie eruit springen en niet 10 in dozijn worden. Zonder dat je hier een brede of diepe collectie van neerhangt. Vaak is 4 op de regel (1xS, 2xM en 1xL) voldoende. Afhankelijke van de doelgroep schuift de maatboog op.
- Duurzaam: informeer op welke manier ze duurzaam produceren, hoe milieu vriendelijk de materialen zijn en wat ze hebben verbeterd ten opzichte van vorig seizoen. Zodat je de klant altijd kan informeren en inspireren. Weetje: ongeveer 62% van de Nederlanders vindt duurzaamheid een belangrijk onderwerp bij hun aankopen. Willen ze er meer voor betalen? Liever niet 😉
Door deze punten in gedachten te houden, zorg je ervoor dat je inkoop voor het seizoen lente/zomer 2025 goed aansluit bij de nieuwste trends en verwachtingen van de consument.
Ben heel benieuwd welke trends zijn jou opgevallen? Welke ga je juist zoeken / inkopen, welke sla jij voor de winkel even over. Laat het mij weten: nienke@retailinkoper.nl. En weet, deze afbeelding is een overdreven knipoog van de trends hierboven.
Ps. Zit jij nu met handen in je haar, omdat je niet weet hoe je ooit 65% doorverkoop voor de sale gaat halen? Dat deze trends fijn zijn om te lezen, alleen jij weet er is eerst werk aan de basis / fundering van je winkel. Vind je het fijn om mijn hulp hierbij te hebben? Mail mij: nienke@retailinkoper.nl en dan bellen we morgen even.
Recente reacties