Nienke Hoeksema

Mijn ervaring in de Retail

“Ik vind het heerlijk om mijn inkoopkennis te delen, zodat ik niet de enige ben die hier succes mee behaald”

Toen ik na mijn HBO-studie als inkoper verantwoordelijk werd om 3500m2 winkeloppervlakte te vullen met de nieuwste collectie sport- en mode, wist ik dat we dit anders moesten aanpakken. In het bedrijf waar ik destijds werkte, stond de telefoon roodgloeiend en stroomden de mails binnen. Zestig leveranciers wilden een afspraak maken en nieuwe merken klopten zomaar ineens op de deur. Klinkt misschien goed, maar de omzet en marge stonden onder druk. Bovendien was de huidige collectie nog niet voor 65% verkocht en de plannen voor het nieuwe inkoopseizoen waren nog niet gemaakt. 

 

 ’s Avonds, op de houten vloer van mijn kamer, zat ik met 60 inkooporder uitgespreid voor me op de grond. Ik had meer vragen dan antwoorden en voelde me net een octopus, alleen had ik slechts twee armen in plaats van acht tentakels. Ik kon gewoonweg niet iedereen bedienen. En het frustrerende? Ik had de ingrediënten, maar miste het recept.  

Het succesvol inkopen voor jouw winkel draait om het vinden van de juiste balans tussen hoeveelheid, merken en prijs. Dit begint met het analyseren van je vorige inkoop- en verkoopgegevens, waardoor je inzicht krijgt in wat goed verkoopt en in welke hoeveelheden. Met deze kennis kun je gericht inkopen voor het nieuwe seizoen, in alle maten, kleuren én productgroepen. Daarnaast kun je ook nieuwe trends snel oppikken en heb jij balans in de prijzen (laag, midden, hoog), zodat jouw consument keuze in assortiment en prijs heeft.  

 Het is ook belangrijk om nieuwe trends snel op te pikken en je assortiment dienovereenkomstig uit te breiden. Een evenwichtige mix van prijspunten zorgt ervoor dat jouw klanten een gevarieerde keuze hebben, van betaalbaar tot luxe. 

 Toen ben ik begonnen met schrijven, aan dat recept. Stap voor stap. Soms voegde ik iets toe, dan haalde ik weer wat weg. Bepaalde elementen bleken magisch te zijn als je ze mixte.  

Meer dan een decennium later heb ik dat perfecte recept ontwikkeld en deel ik mijn succesformule met zelfstandige ondernemers in de (sport)mode. Want het wiel opnieuw uitvinden? Dat is zonde van de tijd. Toch? Laten we samen op korte termijn successen behalen. Dat is veel leuker! 

Mijn visie op de Retail

“Dankzij een ijzersterk inkoopplan weet jij als retailer precies wat je klanten zoeken.”

Hoe snel de retailsector ook verandert, de kern blijft altijd hetzelfde. De consument is altijd op zoek naar een bijzondere ervaring tijdens hun vrije tijd. Fysieke winkels bieden deze ervaring als geen ander, dankzij persoonlijke service en de mogelijkheid om producten vast te houden. Tegenwoordig is echter meer nodig dan alleen dat.  

Het gaat niet om flitsende beeldschermen of dure paspoppen; het draait om een sterke collectie die perfect aansluit bij jouw klanten. Het doel is dat consumenten de winkel binnenlopen en daar precies vinden wat ze zoeken, zonder urenlang online te hoeven zoeken. Dit bereik je met een ijzersterk inkoopplan. Geen statisch document, maar een levendige gids die laat zien wat jouw consument zoekt. Zo weet je tijdens het inkopen precies wat je nodig hebt, in welke hoeveelheid. Met jouw gevoel voor mode en stijl selecteer je vervolgens de beste collectie.

Mijn weekend

Samen met mijn man Henk en onze drie kinderen, woon ik in Amstelveen. Doordeweeks kun je mij niet gelukkiger maken dan winstmarges op slimme wijze te pushen binnen de retail. In de weekenden ga ik het liefst zeilen. Ik ben een fervent verzamelaar van business-boeken, de teller staat inmiddels op ruim 300 en ik lees er het liefst drie tegelijk. Je bent immers nooit klaar met leren, toch?!  

En wanneer ik mijn perfecte inkoop-recept niet met andere ondernemers deel, sta ik appeltaart te bakken in de keuken. Fun fact: ik ben ooit derde geworden in de plaatselijke taart-bak-wedstrijd ‘Heel Amstelveen Bakt’. Maar op verjaardagen haal ik de taarten gewoon bij de bakker.  

In pretparken ben ik op mijn best, met De Efteling en Disneyland als mijn favoriet. Maar ook een bezoekje aan het theater vind ik heerlijk. Elk jaar bestel ik al in augustus kaarten voor het hele jaar, zodat ik zeker weet dat ik twee keer per maand naar het theater kan met vrienden, man of kinderen. Tot slot: ik ben goed met cijfers. Geen idee waarom. Altijd geweest en zal het altijd zijn. Een olifantengeheugen, zo noemt mijn man het. Oh, en ik ben dol op 85% pure chocola en… tijdens meetings trakteer ik graag. 😉

Algemeen dagblad, zaterdag 2 maart 2024