Wat moet ik met clubhouse als retail ondernemer, er zijn inmers zoveel mogelijkheden op social media. Je hebt inmiddels je plek gevonden op Instagram en Facebook. Echter wat kan Clubhouse voor jouw bedrijf betekenen? Hoe kan je daar winst halen, als je niet kan adverteren of direct sales kan doen? In deze blog geef ik jouw drie handvaten hoe ClubHouse voor jouw winkel kan werken. Zodat jij kan laten zien waar je voor staat. Hoe het jou als expert versterkt, kansen bied om nieuwe klanten te vinden en mogelijkheden biedt om nieuwe samenwerkingen aan te gaan.
Dit is het platform waar je kan deelnemen, zonder dat je in beeld komt. Want consumenten en collega’s zijn soms wel moe na een dag werken, om dan ’s avonds een uur rechtop te zitten en te doen de gehele tijd luistert. Soms wil je ondertussen gewoon de was doen, koken of je nagels lakken. Daar is dit platform voor geschikt. Nu de vraag, hoe zorg je als Retailer ervoor dat jij er het meeste uithaalt?
1. Start een club op Clubhouse als winkelier
Start een Clubhouse club rondom een specifieke interesse, hobby, carrière of industrie. Kies een heldere niche. Want de vraag die de meeste bezoekers hebben is ‘is deze club interessant voor mij’, zal ik na het deelnemen aan deze club nieuwe kennis hebben opgedaan, geïnspireerd weg lopen of nieuwe vrienden hebben gemaakt? Zorg ervoor dat je deze twijfel wegneemt door een zeer specifieke club te starten. Door het starten van een eigen club, bouw je een relevante tribe op.
Als retailer kan je dan denken aan het delen van kennis en inzichten over/in:
- Duurzaamheid
- Trends
- Hoe start je een private label?
- Of breder, je interesse delen over sneakers, pakken of jurken
- Hobby’s delen, dat kan bijvoorbeeld zijn het personaliseren van kleding. Wellicht verkoop jij spijkerkleding die je vervolgens cutomized voor je klanten en kan je hier uren over praten.
- Carrière, je kan inspireren door in jouw club te delen hoe je jouw winkel bent begonnen, welke valkuilen je hebt ontdekt en hoe je dit hebt opgelost, wat voor jou wel en niet werkt.
- Vraagstukken waarbij je kijkt hoe pak je het aan en wat is het effect van je inspanning geweest. Zoals hoe pak je het WK aan in jouw winkel, wat doe je als merk x niet verkoopt of hoe kijk je naar het nieuwe inkoopseizoen met de inflatie op dit moment in het achterhoofd.
- Of je deelt kennis over het opstarten van een franchise
- Ook kan je jouw klanten vragen om feedback of juist betrekken in het ontwikkelen van nieuwe producten of het inkopen van nieuwe merken. Al kan je deze gesprekken ook in de winkel zelf voeren als je 1 tot 5 vestigingen hebt.
Waarom is het interessant om je kennis te delen als retailer?
Naast het feit dat het ontzettend leuk is om je kennis te delen & nieuwe mensen te ontmoeten. Is het ook goed voor je business zelf:
- Als je kennis deelt over het opstarten van een franchise, vind je wellicht sterke franchisenemers voor jouw onderneming.
- Wanneer je een pannel discussie begint over de inflatie en het effect op het nieuwe inkoopseizoen, kan je veel nieuwe inzichten vergaren. Wellicht kom je veel gelijkgestemde tegen en ga je gezamenlijk bepaalde merken inkopen voor extra korting.
- Als je deelt over je hobby customizen, vind je wellicht veel nieuwe klanten. Kijk naar het muizenhuis. Dit is een hobby project wat nu is uitgerolt tot een geweldige lijst aan producten. Van knuffel muizen tot bouw je eigen muizenhuis. Als je het fenomeen niet kent, neem dan hier een kijkje.
- Als je mede ondernemers inspireert over het opstarten van private label, wellicht vind je dan nieuwe ondernemers die samen met jou willen inkopen. Wetende dat hoe meer volume, hoe beter de prijzen.
- Als laatste, niet onbelangrijk, je kan ook nieuwe klanten aantrekken wanneer jij je kennis deelt over duurzaamheid. Want de kans is groot dat zij bedrijven zoeken die ze inspireren, informeren en vervolgens waar ze de items kunnen kopen. Denk aan duurzame kleding, zeep, sierraden e.d. Je deelt je kennis en vervolgens heb je een fan groep die staat te poppelen om producten die jij hebt geselecteerd.
Waarbij mijn tip wel is; inspireer, deel en maak nieuwe vrienden omdat je het leuk vind. De winst die er uitkomt is mooi meegenomen. Want luisteraars zoeken eerlijke en oprechte gesprekken en discussies om aan deel te nemen. Elke tien minuten je bedrijf noemen past hier niet in.
Niet te vergeten, je profileert jezelf als expert in jouw industrie. Wat natuurlijk allemaal andere voordelen heeft. Zelf heb ik veel waardevolle connecties gemaakt op Instagram. Zo maak ik nu een podcast samen met een Retail expert die ik via Instagram heb leren kennen. Daarnaast geef ik een live event in februari 2023 met 2 Retail experts en ben ik uitgenodigd voor meerdere masterclasses. Allemaal dankzij de waarde die ik op Instagram deel. Want hier komt nog geen 20% van m’n omzet uit.
2. Neem deel aan een club in Clubhouse als ondernemer in de Retail
- Leer nieuwe skills, doordat je op een interactieve manier kan spreken met de experts. Je kan meteen hun de vragen stellen die je wellicht al tijden hebt. Dit doe je door je virtuele hand op te steken in het gesprek.
- Maak connecties met clubs die ook jouw doelgroep aanspreken (zoals een sneaker club) en kijk of je een pannel lid kan worden tijdens een discussie.
- Wanneer je spreek of een vraag stelt in een club is dat een geweldige kans om jouw ideeën te delen, evenals om je zelf te introduceren bij de rest van de groep en de host van de Clubhouse club. Waardoor je achteraf makkelijker het gesprek kan aangaan om zelf deel te nemen aan de pannel discussie de volgende keer.
- Neem deel aan zoveel mogelijk relevante discussies om jouw tribe (following) verder op te bouwen en aandacht te creeëren voor jouw retail onderneming of winkel.
Nog enkele korte tips speciaal voor ondernemers in de Retail; winkelier en retailers
- Zorg dat je profiel professioneel is, zoals een Linkedin profiel. Heldere foto en omschrijving, waarbij jouw expertises goed naar voren komen. Benoem welke club’s je bent gestart en op welke andere social media kanalen je actief bent. Al kan je geen links toevoegen, je kan wel je nieuwe vrienden/kennissen/connecties van Clubhouse informeren over je andere kanalen.
- De belemmering, zitten ze op mij te wachten? Doordat er maximaal 5.000 mensen in 1 club/gesprek kunnen deelnemen op Clubhouse voelt het intiemer. Mensen geven aan dat het soms lijkt op een gesprek aan de keukentafel. Nu is mijn keukentafel meestal gevuld met 5 mensen en niet 5.000 mensen, maar het idee is zeker dat het intiemer is en laagdrempeliger doordat het alleen audio is en geen beeld. Soms zijn de beste gesprekken met een kleine groep. En ja, mensen zitten op jouw unieke visie, kennis en tips te wachten. Vind alleen jouw specifieke niche.
Hoe zorg je dat de mensen uit jouw Clubhouse Club geïnspireerder weggaan dan ze kwamen? Door waarde te delen & het gesprek aangaan. Doordat het live is, maakt dit platform het interactiever en boeiender. Dit platform is zeer geschikt om te leren van elkaar, nieuwe vrienden of zakenrelaties op te doen, alsof je samen aan de keukentafel zit of kletst in de lobby van event.
Als je meer tips en inspiratie wilt op het gebied van inkoop, meld je dan aan voor mijn e-mail club. Dan krijg je direct een gratis checklist.
Andere interessante blog’s zijn wellicht:
Recente reacties