In mijn E-mail club deel ik maandelijks mijn kennis, zo ook over onderhandelen met meer zelfvertrouwen. Het is een club waarin ik deel over mijn ervaringen als inkoper, tips die mij veel opleveren en andere praktijk voorbeelden. Want na 12 jaar onderhandelen weet ik wat de essentie is, dat zijn geen technische trucjes. Dat is vertrouwen in jezelf en wat je vraagt.

Het gaat om vertrouwen in jezelf en het ownen van je boodschap. Het gaat niet om technische trucjes leren om controle te krijgen. Het gaat om het helder hebben wat je wil en waarom je het wil.

1. Wanneer ga je onderhandelen?
Is er een uitdaging die opgelost moet worden? Het kan een concrete uitdaging zijn, als betere marges. Echter kan het ook ruimer zijn als ik wil samen met de leverancier dit jaar 25% gaan groeien en hiervoor moeten we samen stappen gaan nemen (want als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg).

Onderhandelen is in mijn ogen een uitdaging samen aanpakken, met als oplossing een win-win situatie. Zodat zowel jij als de leverancier/personeelslid gemotiveerd is om bij te dragen.

– Nienke Hoeksema


2. Hoe weet je of het goed genoeg is of dat het beter kan?

Dan komt het aan op kennis. Kennis van de markt, van de mogelijkheden en algemene kennis. Wanneer de grondstoffen stijgen van katoen, ga je dat merken wanneer je ondergoed inkoopt.

Je kan meer kennis vergaren door te vragen aan een collega elders in het land hoe zij of hij het aanpakt. Je kan een inkoper aantrekken met een berg ervaring voor jouw team. In mijn blogs kan je ook veel informatie en inspiratie vinden. Zoals hoe onderhandel ik betere marges en overtuigen zodat de leverancier jouw goede ideeën hoort.

Je kan ook tijdelijk kennis in huis halen, door bijvoorbeeld mij inzetten. Zodat je alle kennis die je nodig hebt ontvangt, iemand met inzicht en vaardigheden met je meedenkt en helpt. Zodat je hiermee zelf jaar op jaar verder kan.

3. Inzicht, wWat is voor de leverancier belangrijk en wat is belangrijk voor jou?

Waar ligt de win-win. Maak een ouderwetse lijst met argumenten voor jezelf, evenals voor de leverancier (en plaats jezelf t in zijn/haar schoenen).

Vaak vind ik zelf de win-win situatie in samen zorgen voor meer omzet. Hierdoor behalen we beide meer winst. Daarnaast zoeken startende merken vaak meer naamsbekendheid voor hun prachtige merk en wil ik een nieuwe doelgroep aantrekken voor de winkel. Immers ligt meer winst ook in een groter bereik 😉 Ook hier ligt een krachtige win-win.

4.  Als laatste zijn het de vaardigheden in de onderhandelingen.

Zowel inzicht en vaardigheden kan je leren en kennis kan je aanvullen. Hierdoor sta je steviger in je gesprek en met meer zelfvertrouwen. Je weet jouw boodschap, wat je kan vragen en waarom je het vraagt.

Is dit juist wat je nodig hebt? Dan help ik jou graag met mijn dosis ervaring. Ik heb meer dan 10 jaar gewerkt voor Kruidvat, Blokker, Trekpleister, Groupon, Intersport Lid en bol.com. Daarnaast heb ik de afgelopen 2 jaar van Retail Inkoper BV gewerkt voor Bol.com, Marko en vele zelfstandige ondernemers als Flavor Shop, Kathmandu, de Dresscode, BrandMission en Vivaz schoonhoven. Ik heb ik een speciale training ontwikkeld die start in mei.

Want op 1 mei 2022 start mijn nieuwste training, in 9 weken bereiden we jouw inkoopseizoen voor. Zo ben jij voor 1 juli 2022 klaar. Waarbij je een mega focus hebt op je nieuwe inkoopseizoen. Inclusief: 9x een live Q&A en met 2 toffe bonussen. Speciaal voor ondernemers in de mode, lifestyle en sport.  De training is voor early-birds 697 euro. De pagina komt nog, wil jij nu vast meer info, stuur mij een email, nienke@retailinkoper.nl (alleen een email met “meer info” is voldoende, ik weet wat je bedoeld).

Meer tips, op Instagram deel ik ze dagelijks en af en toe op Linkedin. Daar volg ik vooral mijn netwerk, dus wees welkom om erbij te komen.