We blijven inkoopafspraken maken met onze prachtige merken, omdat er altijd wel een nieuwe collectie voor ons klaar staat om in te kopen. Heb je net main afgerond, staat pre-spring al op je te wachten. Daarom hier vijf gouden tips om de vraag te beantwoorden “Waar kan je op letten tijdens het schrijven van je inkooporders?”.

5 gouden tips om je inkoopafspraak beter voor te breiden, die je direct kan toepassen bij je eerst volgende inkoopgesprek: 

1. Bestsellers

Hoewel niet bij iedereen elke collectie evengoed verkoopt, zijn de bestsellers de klassiekers waarop je kan vertrouwen. Vaak worden deze tijdens een seizoen in meerdere kleuren uitgebracht. Deze items zijn een laag risico, omdat de pasvorm immers zichzelf al bewezen heeft. Bouw een collectie tijdens de inkoopafspraak om de bestsellers en de nieuwe seizoen kleuren heen. Hiermee voorkom direct dat je straks teveel broeken hebt, doordat je de never-out-of-stock collectie niet had meegenomen in het beeld. 

2. Budget

Voordat je naar een inkoopafspraak gaat is het goed om het budget helder te hebben voor jezelf. Zodat je precies weet wat je nodig hebt voor een goed verkoopseizoen. Voorkomt dat je teveel inkoopt voor de sale. Ik let altijd op de verhoudingen tussen boven- en onderkant, maatbogen, prijs-range en de doorverkoop. Mochten deze woorden bekend klinken, maar je vraagt je af hoe je dit slim kan inzetten. Dan is bellen sneller dan mailen, plan dan een korte 1 op 1 call in met mij. 

3 .Leveringsvoorwaarden

Bespreek en begrijp de leveringsvoorwaarden duidelijk tijdens de inkoopafspraak; 

  • levertijden (en ook wanneer mag je het annuleren als het door vertraging maanden later komt)
  • verzendkosten (vooral voor never out of stock, wat je wekelijks wilt nabestellen essentieel) & minimumbestelhoeveelheden.
  • Informeer naar het retourbeleid voor het geval producten niet verkocht worden of als er problemen zijn met de kwaliteit. Een flexibel retourbeleid kan risico’s verminderen. Mag je 1 op 1 omruilen of is het 30% meer bestellen bij een omruiling?

4.  Korting 

Wanneer je jaar op jaar een grotere order schrijft (neem nabestellingen en never out of stock hier ook in mee), kan je een mooie business case maken om te vragen naar meer korting. Immers besteed je jaar op jaar meer, dat mag beloond worden. Nee, ik zeg niet vraag direct op je meer korting mag. Ik bedoel echt, laat zien dat je jaar op jaar groeit, en vraag vanuit hier de extra korting 😉 Een heel ander gesprek. Benieuwd hoe het voor jou het beste zou uitpakken? Dan is bellen sneller dan mailen, plan dan een korte 1 op 1 call in met mij. 

5. Marketingondersteuning

Wat gaat het merk doen op het gebied van marketingondersteuning op het moment dat de collecties in de winkels komt? Tijdens jouw inkoopafspraak is het een goed moment om het hier over te hebben. Heeft het merk een samenwerking met bekende influencers? Of gaan ze juist groot inzetten op Abri’s. Zo ja, ook in jouw omgeving? Met welke outfit? Wat zijn de mogelijkheden om het merk in jouw winkel meer uit te lichten? Daarbij werkt een goede relatie met de leverancier ook zeker in je voordeel. Want een goede pure en oprechte relatie geeft mij toegang tot betere deals. Ook, omdat ik altijd de leverancier enthousiasmeer om samen meer te doen en altijd een plan heb om samen verder te groeien. Benieuwd naar mijn instreek, dan heb ik nog veel meer mooie blogs die je kunt lezen.

Tip graag de volgende 3

  1. Vijf keer je omzet verhogen
  2. Wat is omzetsnelheid?
  3. Goede ideeën, hoe kom je eraan?

Wil je graag iets vragen, je kan altijd met mij een connectie maken op Linkedin. Wel graag een persoonlijk berichtje er, zodat ik je meteen leer kennen. Of kom erbij op Instagram, met meer dan 1.250 modeondernemers.