Tijdens de inkoop heb je te maken met wat consumenten een eerlijke prijs vinden voor het product. Wat eerlijk is in hun ogen hangt van veel factoren af.

Hoe meer ze een product gebruiken, hoe sterker de mening is over dit product. Kijk naar de betrokkenheid bij een eenmalig product als een plastic bekertje vs. een nieuwe servies set. Kijk naar de wensen en budget wanneer studenten die net op kamers gaan servies uitzoeken vs. ouders waarvan de kinderen net uit huis zijn.

De verschillende levensfases, het budget wat ze er voor over hebben en hoe vaak ze het gebruiken bepalen mede de prijs die ze als eerlijk ervaren.

Wanneer je tijdens de inkoop een nieuwe productlijn ziet, nieuwe merk ontdekt of nieuwe techniek ziet. Let je dan meer op de inkoopprijs, de marge of de adviesverkoopprijs.

Zelf let ik als eerste op de ruimte die het product inneemt. Want een servies set in een doos neemt als snel een schap met een hoogte van 40 cm in. Daarvoor kan ik ook drie planken vullen met hardlopers als ontbijtkommen, of twee planken met mokken. Ik denk als eerste aan de rotatie, de omzetsnelheid. Hoe snel heb ik mijn geld terug verdiend?

Daarna bij welke winkel ligt of gaat dit product liggen?

Zo heb ik nog veel meer vragen die ik mezelf stel voordat ik een beslissing maak. Want de inkoopprijs kan je onderhandelen en de verkoopprijs kan je zelf bepalen. Zonder schapruimte of als het nut ontbreekt, hoef ik niet na te denken over inkoop, marge en verkooprijs.   

Meer tip, klik hier voor het gratis E-book.