“eenpitter, weinig kracht in de onderhandelingen”; hoe bereid je de onderhandeling voor als eenpitter? De eerste vraag is, wat is jouw meerwaarde?

 

 

Elke winkel is uniek, elke winkel biedt een meerwaarde richting de consumenten op het moment dat er omzet wordt gedraaid. Simpelweg, de consument is bereid zijn euro’s bij jou uit te geven. Hiermee stemmen ze als ware op jou. 

Hoe vertaal je jouw unieke positie naar jouw kracht tijdens de onderhandeling met de leverancier.

De eerste vraag is wat wil je bereiken? Meer marge, betere betalingscondities, gave giveaways, bijdrage voor je folder, instore promotie materiaal, marketingbudget, marketingondersteuning, nationale of regionale reclame? Elke heeft een eigen strategie, dat gezegd hebbende, laten we beginnen met de start:

Wat biedt jij de leverancier? Stel je bent een lingeriezaak. Lingerie kopen is een persoonlijke ervaring, geen enkele vrouw is hetzelfde. De juiste maat, advies en de styling zijn dan ook essentieel. Want als jij een vrouw perfect helpt met merk x, dan is zij geneigd alle herhaalaankopen ook te doen bij merk x. Of dat nu in jouw winkel is of online. Hierdoor biedt jij het merk de ultieme klantervaring met het merk, waardoor jij loyale fans voor het merk creëert.

Doordat het product een gepersonaliseerde aanpak vereist, is elke verkooppunt essentieel. Immers heb je gemiddeld 1 speciaalzaak zitten naast de bekende ketens. Waarbij 1 eenmanszaak wellicht niet het verschil maakt, maar alle eenmanszaken bij elkaar zeker. Net zoals volgers, 1 volger meer of minder maakt niet uit, maar als mijn 425 volgers allemaal opstappen vandaag, wordt het behoorlijk stil op mijn account.

Jij biedt de vrouwen in jouw winkel letterlijk en figuurlijk zelfvertrouwen. Jij biedt ze een connectie met het merk dat het beste bij hun past. Jij bent een onderdeel in hun leven. De leverancier heeft jou nodig om deze consument te bereiken. Want de service die jij offline biedt, kan je niet vervangen met online.

Vraag aan de leverancier om samen meer vrouwen te bereiken, meer vrouwen kennis te laten maken met het merk. Nu is het moment dat je de leverancier verteld over jouw mooie plannen richting de toekomst of de uitdagingen die je ervaart. Dit is de eerste stap richting een win-win situatie.

Werk Met mij