De juiste buur voor jouw winkel kan zo 20% meer omzet opleveren, hoe? Dat lees je in dit artikel. Je leest hierin wie het al doet en vooral waarom ze dit doen.

Laat ik beginnen met gisteravond. Toen was ik bij mijn nieuwe buren op de borrel gegaan. Beter een goede buur, dan een verre vriend. Dit gezegde geld ook in het Retaillandschap. Uit onderzoek van RetailSonar blijkt dat ook concurrenten elkaar dolgraag opzoeken.

Welke winkels werken versterkend?

Winkels die dezelfde klanten aantrekken, dus exact dezelfde klant aantrekt als jij in gedachte hebt. Als jij moeders met kleine kinderen zoekt, dan zoek jij Hema en Kruidvat als nieuwe buren. Daarom werkt de negenmaands beurs ook ontzettend goed voor elke merk die zich hierop richt, tijdens deze beurs loopt 100% jouw doelgroep. De omzetten die hier worden gedraaid zijn inspirerend om er zelf te gaan staan.


Daarnaast is het tweede aspect de type koopmotief, zo richt de Action zich op impulsaankopen. Rondom de actie zitten dan ook het meest kledingwinkels. Wanneer de onderzoekers kijken naar de Action, zijn 7 van de 10 buren actief in de kleding en/of schoenen.


Wat levert een goede buur op?


Uit het onderzoek van RetailSonor blijkt dat je gemiddeld zo’n 20% meer omzet draait en dat dit voor modezaken kan oplopen tot 200% meer. Hierbij is de variabele afstand cruciaal, hoe dichter je bij de vergelijkbare buur zit, hoe meer profijt je hiervan hebt.


Wie zoekt al de goede winkels als buur op?


Het onderzoek van RetailSonar richten zich op 250 meter tussen de top 150 retailers (gemeten op aantal locaties in Nederland). Dat in het onderzoek Kruidvat als eerste naar bovenkomt is niet verrassend. Immers heeft Kruidvat met meer dan 956 winkel, de meeste filialen in Nederland. De nummer 2 Hema heeft 534 filialen en de nummer 3 Etos 552 filialen.

Waarom werkt het fijn de concurrent naast de deur?


Er zijn doelgroepen die het heerlijk vinden het aanbod van verschillende winkels te vergelijken. Je ziet in het supermarkt landschap dat de winkels elkaar in verhouding minder vaak opzoeken. Zo zitten Aldi en Lidl in minder dan 10% van de gevallen bij elkaar, terwijl Douglas in 93% van de tijd bij een Kruidvat zit op 250 meter afstand.


Waarbij in de schoenen en kleding branche de winkels elkaar juist opzoeken, hier is de consument natuurlijk de vergelijkende shopper.

Wat kan jij anders doen morgen met deze kennis?

Verhuizen zal je niet direct doen. Wel kan je hierdoor met een andere blik kijken naar de in jouw ogen concurrenten in jouw straat. Zijn het concurrenten of trekken zij, net als jou, die toffe consument aan? Hoe kan jij ervoor zorgen dat jij die consument nu net beter bediend, waardoor deze al vergelijkend zijn euro bij jou uitgeeft.
Beleving, assortiment en marketing zijn daar o.a. drie pijlers in.

Nu kan je met de inkoop een groot verschil maken. Elke 2 weken stuur ik een nieuwsbrief naar ondernemers in de Retail met tips, wil jij deze ook gratis ontvangen, schrijf je hier in voor de nieuwsbrief.