Je investeert in nieuwe assortimenten, producten, merken en collecties, omdat deze artikelen zorgen dat jij je omzetdoelstellingen behaald en een goede marge. Immers is de marge onderaan de streep de beloning voor je tomeloze inzet tijdens het seizoen. Jouw investering moet renderen. Alleen hoe stuur je nu hierop? Dat doe je met een inkoopplan.

Wat biedt een inkoopplan?

Het inkoopplan geeft jouw onderbuik gevoel, jouw inzicht voor wat mode wordt en goed verkoopt hadden en voeten.  

In een inkoopplan komen de KPI’s (Key Performance Indicators) te staan waar je tijdens de inkoop en gedurende het seizoen op kan sturen.  Zodat je weet waar je staat en wat je nog moet doen om jouw doelstellingen te behalen.

Het geeft je sterke handvaten in de gesprekken met de leveranciers. Immers weet je wat het inkoopbudget is, welke artikelen je nodig hebt & welke maatbogen het beste verkopen in jouw (online)winkel. Ook weet je wat je nodig hebt om de collecties beter te laten verkopen, ik noem ze ook wel de verkoopboosters.

Sta steviger en zelfverzekerder

Hierdoor sta jij steviger aan het stuur en ook tijdens het seizoen kan je beter bijsturen. Zoals ik altijd zeg, je hebt vast budget (voorinkoop) en flexibel budget (voor bijkopen) in het seizoen. Hierdoor ben je wendbaar en kan je snel schakelen.

Wil je:

  • – voorkomen dat je teveel inkoopt
  • – minder nattevingerwerk
  • –  nog beter investeren om je doelgroep te bedienen
  • – weten wat je budget is per merk en per categorie
  • – minder laten verleiden door leveranciers
  • – exact weten wat je kan besteden tijdens een inkoopgesprek
  • – met minder budget, meer omzet genereren
  • – zelf actief sturen op doorverkoop wanneer je weet hoe je dit kan doen
  • – actie ondernemen als een collectie niet goed verkoopt

Ga je visie en kennis voor trends combineren met cijfers en je wordt nog krachtiger. Doordat je helder kunt communiceren met je leveranciers wat je nodig hebt en wat niet. Je een evenwichtige collectie hebt voor jouw doelgroep (niet uit enthousiasme teveel T-shirts).

Wat heb je nodig?

Wat heb je nodig? Je hebt een kassa systeem nodig waaruit je de informatie kan halen. Dat het tot nu toe nog een brei aan informatie voor je is, is geen probleem. Door een helder overzicht krijg je de juiste informatie overzichtelijk op papier.

Wat kan ik je bieden?

Het ontwikkelen van een inkoopplan op maat doe ik tot nu toe altijd tijdens een 1 op 1 training. Echter ben ik nu ook een online training aan het ontwikkelen, speciaal voor ondernemers in de Retail. Deze online training is 1 september 2021 beschikbaar en geeft antwoord op de vraag: hoe kan ik mijn inkoopafspraak goed voorbereiden? Waarbij het inkoopplan het hart van de voorbereiding zal vormen.

Heb je nog een vraag, mail mij op: nienke@retailinkoper.nl.

Dagelijks tips & tricks deel ik op Instagram: Retail Inkoper