Vanuit welk standpunt vertrek jij?
Dit boek raad ik iedereen aan, het is zo fijn geschreven. Voor iedereen met een passie voor inkopen en wijn. Hier zie je welke argumenten en vanuit welk startpunt een onderhandeling begint. Zo schrijft Cisca Breedijk: “De queeste naar de ultieme HEMA-champagne was ingegeven door het feit dat HEMA op wijngebied natuurlijk best een aardige speler was, maar niet zo groot dat we waren aangewezen op de grootste wijnproducenten. Daarentegen waren we ook weer niet zo klein dat we slechts een pallet (vijfhonderd à zeshonderd flessen) konden verkopen. Voor veel kleine tot middelgrote wijnproducten waren we dus waanzinnig interessant”. Hiermee geeft ze aan dat zij wist waar haar kracht lag en voor welke producent zij waanzinnig interessant was. Het gaat erom, zoek de vijver die bij jouw bedrijf past. Waar jij de grootste, aantrekkelijkste vis bent.
Zorg ook dat jouw kernwaarden naar voren komen bij de leverancier. Zoek jij flexibiliteit bij een leverancier? Cisca schreef hierover: “Ik had er een favoriet wijnbedrijf bij dat alles in zich had waar ik zo van houd: er wordt met passie gewerkt, met het oog op de toekomst maar met groot respect voor de historie; er wordt een fantastisch product gemaakt, kwalitatief maar ook commercieel, aanbod en vraag gaan hand in hand. Het is bovendien groot genoeg om scherpe prijzen te kunnen bieden, maar klein genoeg om flexibel te zijn”.
Dit boek is niet meer verkrijgbaar, wel tweedehands of als e-book. Door deze link te gebruiken krijg ik als affiliate een % van de verkopen.
Werk Met mij
Recente reacties