Brandboxx als tweede thuis
Voor mij voelde Brandboxx in Leusden vele jaren als mijn tweede huis tijdens het inkoopseizoen. De jaren van zomaar binnen lopen ligt ver achter ons, echter door slim te plannen kan je vele leveranciers spreken op een dag. Al trekken steeds meer leveranciers weg, door de showroom(s) in hun eigen pand te integreren. Zoals Brunotti en Deventrade, al heeft Deventrade nu nog een tijdelijke showroom. Dus op de koffie bij Ron kan nog.
De merken
Als het gaat om tennis heb ik samengewerkt met Adidas, Rucanor, Sjeng Sports, Bjorn Borg, Nike, Lutha en Wilson. Voor hardlopen werkte ik samen met Asics, Nike en Adidas en voor voetbal met Puma, Adidas, Nike en Hummel. Van de altijd bestelbare collectie van Hummel, Nike met een nieuwe focus en Rucanor als budgetmerk.
Elk jaar onderhandelen
Bij elk merk, onderhandelde ik elk jaar de condities. Hoe groot of klein ik ook was. Voor welke categorie ik ook kwam. Mijn stramien, way of working is hier begonnen zich te ontwikkelen. Met meer dan 60 merken wil je alles efficiënt inrichten. Als ik terug kijk naar de begin dagen, meer dan 10 jaar geleden, besef je pas welke stappen je hebt gemaakt.
Zo onderhandelde ik voor fitness, yoga en dans altijd met Reebok, Puma, Adidas, Esprit, Only Play, Rucanor, Bjorn Borg, Nike, Armani Sport, Russel Athletic, Under Armour, Tunturi, Papillon en Gaiam. Naast de standaard elementen als marge, nam ik vooral veel tijd hoe we samen (leverancier en ik) de doorverkopen konden boosten.
Meer marge
Om meer marge te maken vroeg ik ook altijd de close out lijsten op om te kijken of ik nog een mooie partij kon kopen? Grote bedrijven hebben niets aan 100 stuks, wellicht is dit voor jou juist een mooie partij.
Als je regels helemaal leeg maakt, krijg je meer korting. Zelf vind ik het altijd de moeite waard om deze lijsten op te vragen om je sale aantrekkelijker en winstgevender te maken.
Durf te vragen
Om close out lijsten, korting, marketing ondersteuning en ideeën om je doorverkoop te boosten
Samenwerken
Als we het hebben over outdoor dan heb ik gewerkt met Nomad, The North Face, Icepeak, Columbia, Adidas en Bergstein. Deze merken complimenteerde elkaar. Wat fijn werkte voor deze afdeling waren de shop in shops. Wat werkt voor jou het beste?
Periodes vervagen
De tijd dat zwemmen alleen in de zomer was, is allang voorbij. Zwemmen als sport wordt het hele jaar door beoefend en mooie bikini’s, badpakken en zwembroeken zijn vanaf de lente al welkom. Persoonlijk trek ik graag een baantje in het zwembad of spring ik vanaf de zeilboot met een plons in het frisse water. Al laat ik mijn persoonlijke mening nooit meetellen tijdens de inkoop. Mijn gezegde is altijd N=1.
Nabestellen
Daarentegen heb ik wel een scherpe, zakelijke mening als het gaat om badkleding. Welke doelgroepen wil je aanspreken? Welk merkenpakket past daarbij? Hoe goed kan je nabestellen? Goed kunnen nabestellen voorkomt dat onder- en bovenstukken na twee maanden al niet meer matchen in aantallen. Hoe scherp zit je op marge? Marketingbijdrages? Marketingstijlen?
Zomer meenemen naar de winter
Haal je mooie series van de zomer voor de sale eruit, zodat je ze in de winter kan aanbieden?
De merken waarmee ik heb gewerkt zijn onder andere Beach Life, Brunotti, Adidas, Speedo, Tweka, Cyell, Protest, Gaastra, Esprit, Villebrequin, Marc by Marc, Michael Kors, World of Women, Linga Dore, Arena, Nicky Nobel, Quicksilver, Roxy, O’Neill, Sinner en Sapph.
Onderhandelen
Door je cijfers goed op orde te hebben, heb je al 50% van het werk gedaan
Werk Met mij
Recente reacties