Loyale klanten zijn cruciaal voor je bedrijf, zeker in deze tijd. Dat hoef ik jou als Retail ondernemer niet te vertellen. Echter hoe maak je ze loyaler?

Loyaliteitsprogramma

Het toverwoord is een loyaliteitsprogramma. Een loyaliteitsprogramma biedt de kans om consumenten op het emotionele vlak met jouw merk en/of bedrijf te verbinden. Dat wil zeggen dat er meer potentie is dan simpelweg voor elke besteden euro een (digitale)zegel of stempel aan te bieden. Je wilt de consumenten deelgenoot maken van jouw bedrijf in dit programma. Zodat wanneer ze nadenken over hun volgende aankoop, jouw winkel als eerste opkomt.

Loyaliteit belonen

Om dit vorm te geven, kan je consumenten naast het aanschaffen van artikelen ook belonen voor het achterlaten van een review. Waar vanaf 28 mei 2022 nieuwe regels voor gelden. De beloning kan zijn in de vorm van extra punten, echter ook in exclusieve deals of sneak previews.

Daarnaast worden consumenten ook steeds vaker beloond door het achterlaten van persoonlijke informatie, zoals geboortedatum (verjaardagskaart), adres (aanbieding per post) en telefoonnummer.

Of voor het aandragen van vrienden, zoals de vriendenkorting bij Picnic.  

Loyaliteitsprogramma zorgt voor een omzetboost

Weinig bedrijven zijn transparant over het daadwerkelijke effect van de klantenkaart naar de buitenwereld (lees voorbij de medewerkers en de leveranciers). Hunkemöller was er zeer open over. Daar zorgen de klanten in het membership voor 75% van de omzet. Stel je voor wat het effect op de omzet is, als je deze klanten nog loyaler weet te maken.

Toekomst

Door de aankopen te registeren per klant, kan je zien waar de behoefte van de klant ligt. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld drie e-mail stromen wilt gaan maken in de toekomst. Immers kan je een Studio Anneloes fan nooit vervelen met een nieuwe update dat er items zijn binnen gekomen in de winkel. Zo’n update kan wel elke week.

Of je kan speciale pas-tassen gaan maken op basis van de aankopen (en maten) die eerder in de winkel gedaan zijn. Zo had ik in de vorige lock down een doos laten samenstellen bij mijn favoriete winkel. De maten waren allemaal spot-on en de items zagen er prachtig uit samen.

Om loyale klanten meer te laten kopen, moet je hun hart winnen en de aankopen registeren. Zodat je ze op elk moment zo goed mogelijk kan helpen, kan belonen voor hun geld en tijd en het winkelmandje voller kan maken met jouw prachtige items.

Wil je vaker mijn blog’s lezen, schrijf je hier in voor mijn e-mail boordevol tips.  

(percentage Hunkemöller is gepubliceerd in Retail trends)