Wellicht herkenbaar, tijdens het inkoopseizoen zie je prachtige commerciële collectie die zeker zullen aanslaan bij jouw doelgroep. Je schrijft hier iets meer, maar eigenlijk ook bij het volgende merk en het merk daarop. In de auto terug denk je met pijn in je maag terug aan de orders die je aan de tafel geschreven hebt. Is het niet teveel ingekocht voor het komende inkoopseizoen? Zal ik het wel gaan verkopen?

De uitdaging die jij hebt, is niet dat je geen commercieel gevoel hebt voor wat zou aanslaan. Echter dat er een plan mist achter jouw inkoop. Waardoor je nog steeds de vernieuwing kan inkopen, zonder het totaalplaatje uit het oog te verliezen. Daarom adviseer ik een inkoopplan.

Wat is een inkoopplan?

Wat jij nodig hebt is een inkoopplan:

  • Een plan waarin je uitrekent welke omzet jij nodig hebt voor het komende seizoen (waarvoor je inkoopt).
  • Een plan waarin je de omzet vertaald naar een inkoopbudget
  • Inkoopplan waar je ook uitzoekt welke maten jij het beste per merk verkoopt, zodat je de juiste voorraad inkoopt
  • In welke verhouding heb je de producten nodig? Hoeveel broeken, shirts, schoenen, tassen en andere accessoires?

Hoe maak je een sterk plan?

Een inkoopplan is een blauwdruk voor jouw nieuwe inkoopseizoen. Er zijn vele boeken en studies aan gewijd. Je kan het zo groot en klein maken als je zelf wil.

Ik vind het vooral belangrijk dat het een plan is die voor jou werkt. Die past bij jouw winkel. Die gebaseerd is op praktijk ervaring en niet vanuit een hoge toren is bedacht. Want jij weet als geen ander bij welke leverancier je nog kan bijbestellen en bij welke leverancier je nog steeds op een (oude) order wacht. Want sommige productcategorieën hebben echt last van het te kort aan grondstoffen.

Mijn manier van werken

Zelf heb ik de afgelopen 12 jaar mijn manier van werken vormgegeven. Een eigen stramien waar ik keer op keer succes mee behaal en waarvan ik dacht dat iedereen het zo deed. Alleen het blijkt in praktijk van niet.

Daarom heb ik er een online training van gemaakt. In negen weken heb jij jouw ideale inkoopplan vormgegeven + een werkwijze hoe je het gedurende het seizoen kan bijsturen. Deze training zet samen met jou in negen weken de stappen die nodig zijn.

Zo zei Evelien:

Het biedt structuur, zit boordevol ervaring en neemt je stap voor stap mee.

Liever samen aan jouw inkoop werken

Een inkoopplan maken, de vaardigheden die je leert wil je soms het liefst 1 op 1 oppakken met een expert. Ik ben jouw persoonlijke cheerleader, coach en adviseur. Ik heb succesvol vele ondernemers geholpen, zoals Anneke van Dresscode:

Dankzij de 1-op-1 training die ik bij jou gevolgd heb, ben ik op zoveel onderdelen gegroeid dat ik vol vertrouwen het nieuwe inkoopseizoen weer tegemoet ga.

Meer lezen over de 1 op 1 inkooptraining klik dan hier.

Gratis meer lezen over plannen maken en andere Retail zaken?

Je kan je altijd gratis inschrijven op mijn nieuwsbrief. Stromen de tips één keer in de twee weken zo je mailbox in. Ideaal voor als je een winkel wilt opzetten of al lang bent begonnen. Je bent van harte welkom bij mijn e-mailclub. En je krijgt dan meteen een gratis checklist als je hier klikt.

En volg mij op Instagram en maak een connectie met mij op Linkedin.