Zorg als retailer/leverancier dat elk artikel en als producten elk onderdeel van het product die je maakt een eigen code heeft en een eigen plek in het magazijn. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ook bij de grote magazijnen werken ze met plastic bakken en de code ervoor.
Tel alle artikelen of al het te bewerkelijk wordt, neem een steekproef. Kloppen de aantallen in je systeem of in je Excel met de werkelijkheid. Ook al kan je het nu net nog allemaal overzien, als je naar het volgende niveau wil groeien moet je helder hebben wat je op voorraad hebt. Het moet dan ook op orde zijn.
Wanneer je de producten georganiseerd hebt, kan je de producten gaan aanvullen. Dat kan op 2 verschillende manieren (en deze kan je zeker goed combineren!):
MTO, made to order, je maakt het product pas als je een order hebt. Echter heb je wel de grondstoffen / benodigde producten op voorraad.
MTS, made to stock, je maakt de producten alvast voordat je ze hebt verkocht. Of je koopt de artikelen in voor je winkel. Je hebt eerst voorraad, voordat je verkoopt.
Hoe weet je nu wanneer een artikel MTO of MTS moet zijn? Bij een herkenbaar en stabiel verkooppatroon kan je met een laag risico de artikelen maken en op voorraad leggen. Dit is statisch te berekenen. Ik bereken maandelijks voor ondernemers de optimale voorraad door de revolutionaire rekenmodule.
Zo voorkom je dat je of veel te veel op voorraad legt/maakt, waardoor je werkkapitaal vast zit. Of dat je juist altijd nee moet verkopen of in een hoog tempo aan alle knoppen moet draaien. Als China dan eens tegen zit of de leverancier dan zit je.
Je kan deze data zo toevoegen aan je ERP systeem of vanuit Excel gebruiken, als je nog geen ERP hebt ingericht.
Wil je graag dat iemand dit voor je uithanden neemt, stuur je dan een berichtje!
Recente reacties