Inkoopplan zorgt ervoor dat jij tijdens het inkoopseizoen wat voor de deur staat, van bestellen naar inkopen gaat. Want komende weken barst het inkoopseizoen voor de mode weer los en worden alle prachtige nieuwe collecties getoond vanuit de merken en private label.

Consument

Met het positieve nieuws vanuit het CBS dat de koopbereidheid toeneemt en de consument positiever oordeelt over hun financiële situatie de komende twaalf maanden geeft het samen met de andere signalen een positieve start.

Inkoopbudget

Om het inkoopbudget te bepalen kijk je eerst op hoofdniveau, vervolgens per merk en daarna per categorie wat je wilt besteden. Zie het als een boodschappenlijst. Je begint bij water, vervolgens Spa en op categorieniveau Spa rood. Daarna ga je kijken welke maten je het beste verkoopt, in het geval van Spa kan dat 1500 ml, 1000 ml of 500 ml zijn. Door goed jouw maatboog te analyseren koop je het juiste item in, in de juiste maat. Zo verkoopt AH to go meer flesje van 500 ML en de grote supermarkt op het bouwterrein flessen van 1,5 liter.

Hiermee voorkom je dat je geïnspireerd raakt door Spa roodfruit en daar volop inzet uit enthousiasme en tijdens het seizoen misgrijpt in de klassieker Spa rood. Want de klassiekers als zwarte blouses zijn de vaste onderstroom in inkomsten die je niet wilt missen.

Inkoopplan

Het inkoopplan zorgt ervoor dat je  niet blanco een gesprek ingaat en een nieuwe collectie besteld. Echter dat je met een plan op pad gaat en een nieuwe collectie gaat inkopen.

In een inkoopplan komen de volgende items aanbod:

  • Budget totaal, per merk en per categorie
  • Maatboog
  • Extra: prijsniveau, gemiddelde inkoopprijs per categorie
  • Marge
  • Levering- en betalingsvoorwaarden
  • Trends, welke nieuwe trend wil je zo wie zo tonen
  • Wat de doelgroep zoekt
  • Omzetsnelheid & doorverkooppercentage
    • Welke items verkoop je goed/snel/met hoge marge
    • Welke items beter niet meer inkopen
  • Condities, van marketing tot afprijsvergoeding

Cijfers analyseren

Uit cijfers analyseren is zoveel kracht te halen voor jouw inkoopplan en tijdens de onderhandelingen. Denk aan omzetsnelheid (OS), doorverkoop (DVK), maatbogen, marge en gerealiseerde marge.

Wil jij een diep dive maken voor jouw komend inkoopseizoen dan help ik je graag. Ik kan je op 2 manieren helpen.

1 op 1 training

Hierin gaan we samen in 8 sessies aan de slag. Van budget tot NOOS, van verkoopboosters tot condities, van cijfers tot Excel lijstjes. We gaan samen alle onderdelen bespreken en jij leert mijn manier van werken. Waardoor jij goed voorbereid het gesprek ingaat en jouw argumenten kracht kan bijzetten door de cijfers.

Online training

Vanaf 1 september 2021 kan jij ook mijn online training volgen om jouw eigen inkoopplan te maken of jouw bestaande inkoopplan naar het volgende niveau te trekken. Waarbij ook NOOS, verkoopboosters, condities en het opvolgen van de afspraken aanbod komen.

Mijn ervaring

De afgelopen 11 jaar heb ik o.a. voor Blokker, Kruidvat, Bol.com, Trekpleister, Groupon, Intersport Lid en Flavor Shop gewerkt. Waarbij ik voor eenmanszaak tot een keten met 1400 winkels in 3 landen heb gewerkt. In deze tijd heb ik mijn manier van inkopen, voorbereiden en optimaliseren steeds verder ontwikkeld en verbeterd. Graag leer ik jou mijn manier van werken. Zodat je met minder budget meer resultaat behaald.

Contact

Stuur mij een email, nienke@retailinkoper.nl en dan neem ik met liefde even contact met je op. Natuurlijk kan je ook een vraag sturen via Whats app 0621507361.

Op Instagram deel ik dagelijks tips met meer dan 860 ondernemers. Je bent meer dan welkom! Stel je zelf meteen even voor in de DM als je dat leuk vind, leer je graag kennen!

Instagram, via deze link of zoek mij op Retail_inkoper. Daarnaast is het ook mogelijk een connectie op Linkedin te maken, Of mijn video’s te bekijken op Youtube.

Meer blog’s lezen, denk dat je deze 2 ook interessant vindt:

Goede folder maken die gelezen wordt

Wat is de meerwaarde in de onderhandeling als eenmanszaak