Een folder waarvoor de consumenten dolgraag omfietsen

In deze wereld waar steeds meer digitaal gaat, wordt de kracht van een goede folder onderschat. Een goede folder zorgt ervoor dat de consument op de fiets sprint naar de winkel. Gemiddeld wordt 43% van het boodschappenbriefje bepaald door de Huis aan Huis folders (bron GFK i.c.m. NOM folder monitor mei 2018). Waarbij de essentie van de folder is (voor 77% van de lezers) om op de hoogte te zijn van de (speciale) aanbiedingen.

Folder zet aan tot aankopen

Dat begint op het moment dat de folder letterlijk op de deurmat valt. Je vangt de consument op een moment dat ze rust en inspiratie zoeken. Met een kopje koffie of thee aan de eettafel door de folders bladeren, dat zet aan tot aankopen. Het is een effectief communicatie kanaal, omdat je bewust de folder oppakt en er doorheen gaat bladeren. Met als voordeel ten opzichte van online dat je geen grote concurrentie hebt met pop-ups en banners. Gemiddeld wordt de papieren folders 17 minuten per week en de digitale folder 13 minuten per week gelezen (bron GFK i.c.m. NOM folder monitor mei 2018).

Rustige lay-out verleid ook de jongeren

Als we kijken naar het bereik van Huis aan huis kranten (vanaf nu afgekort HAH) dan zie je dat in 2020: 59% van de lezers boven de 50 jaar is en 41% van de lezers jonger dan 50 is. Met een volwassen bevolking die, volgens onderzoek van het CBS, sinds 2019 voor iets meer dan de helft uit 50 plussers bestaat laat deze grafiek zien dat je ook zeker de doelgroep 20-50 jaar met een HAH folder kan bereiken.

De HAH folder bereikt de doelgroep 35-65+ zeer goed.

De belangrijkste reden om een folder te openen

De belangrijkste reden om een folder te bekijken (bron GFK 2018  i.c.m. NOM Folder monitor mei 2018) zijn:

  1. Op de hoogte van aanbiedingen
  2. Ontspanning
  3. Aankooplocatie bepalen
  4. Inspiratie opdoen
  5. Product vergelijken
  6. Informatie nieuwe producten
  7. Cadeau ideeën opdoen

Om eruit te springen kan het een goede invalshoek zijn om een extra te bieden, denk aan:

  1. Proefverpakkingen, zoals de producten die je extra ontvangt bij de AH bestelling. Of samples van crèmes of geurtjes in magazines.
  2. Cash-back acties, zoals Heineken deze zomer heeft. Je ontvangt 10% van je aankoop bedrag terug in 2021 als je de kassabon online upload.
  3. Kortingsbonnen/stickers, zoals bij de bouwmarkten, 20% korting op 1 artikel naar keuze.

Essentieel is om te bepalen hoe succesvol jou folder wordt, is het netto bereik van de folders. Uit de meting van het GFK i.c.m. NOM is zichtbaar hoeveel procent minimaal één folder uit de branche leest. Waarbij ik de aantekening wil maken dat supermarkten (als AH) en drogisterijen (als Kruidvat) een wekelijkse folder hebben t.o.v. van andere branches die een lagere frequentie hebben, zoals speelgoed winkels voornamelijk een focus aan het einde van het jaar hebben. De verhouding tussen papier en digitaal is het interessantste, waarbij je ziet dat papier effectiever is dan digitaal.

Verhouding tussen papier en digitale folders

Het bereik van een folder, de kracht van papier

We weten nu dat papierenfolders nog steeds effectief zijn, echter hoe vul je een folder (budget vriendelijk) het beste:

  1. Als je door de wimpers kijkt, moet je al zien om welke winkel het gaat. Dus helder logo, duidelijk product op de voorkant (bed, kleding, eten, drogisterijartikelen etc.) en het doel scherp (aanbieding, informatie, inspiratie). Voorbeeld, als je de consument op de fiets wil laten springen door jouw geweldige aanbiedingen die je hebt ingekocht, zet je beste aanbieding op de voorpagina. Wil je de consument verleiden met je nieuwe collectie, zet de beste afbeelding op de voorpagina. Kijk voor inspiratie naar alle HAH folders en de magazines.
  2. Zorg dat je goede product foto’s hebt (vraag deze op bij jouw leveranciers) en goede sfeer foto’s. Ook deze kan je opvragen bij je leveranciers. Deze delen ze (vaak) gratis, voor hun goede PR, evenals voor jou.
  3. Vraag meteen als je de leverancier aan de lijn hebt, voor een marketingbijdrage voor de folder als je hun product of sfeerbeeld afbeeld. Als ze geld ingewikkeld vinden, vraag om gratis producten om zo de klant naar de winkel te kunnen verleiden. Bijvoorbeeld gratis Lego, shirt, mok, sokken, mascara, badhanddoek. Zodat je die kan weggeven bij aankoop van bijvoorbeeld 50 euro.
  4. Zorg ervoor dat als je voor prijs gaat (wat de reden is om een folder te lezen!) dat je goede aanbiedingen inkoopt. Zodat je de consument echt kan verleiden. Close out lijsten van je leveranciers kunnen hierbij zeer interessant zijn. Evenals inkopen met een groep ondernemers.
  5. Bij de opmaak, alles wat klein en dicht bij elkaar wordt afgebeeld lijkt goedkoper. Alles wat ruimer en groter wordt afgebeeld belangrijker en/of luxer.

Folder ontwikkelen voor jouw bedrijf

Wil je graag een folder gaan ontwikkelen voor jouw bedrijf, maar je zoekt iemand die het project voor je wil oppakken? Dan help ik je graag. Met meer dan 11 jaar ervaring weet ik wat wel en niet werkt qua inhoud van de folder. Ik ben gewend 4 folders per week te vullen met de best aanbiedingen voor 3 landen. Ik ben gespecialiseerd in folders die inspelen op prijs en de schaarste aandacht van de consument. Wil je graag kijken of er een samenwerking mogelijk is en hoe die eruit zou zien, stuur mij een email nienke@retailinkoper.nl. Tevens kan ik ook met je meekijken hoe jij je huidige folder nog effectiever kan maken.

Meer retail inspiratie, dan nodig ik je graag uit op Instagram.