Als we kijken naar vorig jaar, zijn er dit jaar ruim 53% meer webshops gestopt in het eerste half jaar. Waar vorig jaar 4.420 webshops stopte in de eerste zes maanden, staat de teller nu op 6.785 webshops, volgens het CBS.

Mijn eerste vraag is altijd, wat waren het voor webshops? Waarom zijn ze opgehouden? Niet genoeg verkopen? Te weinig kapitaal voor nieuwe voorraad? Uitdagingen binnen de inkoop? Of juist binnen het aantrekken van personeel?

Als je in de cijfers van het CBS duikt zie je dat 25% van de gestopte webshops kledingwinkels waren. Wat opvalt is dat het CBS aangeeft dat de meeste winkels één werkzaam persoon hadden. Dit kan te verklaren zijn, omdat er sinds het begin van de coronacrisis veel webwinkels bij kwamen. Doordat de deuren niet open mochten, werden er alternatieven gezocht. Nu dit niet meer nodig is, is de noodzaak natuurlijk ook afgenomen.

Ik ben erg benieuwd in het verhaal achter de cijfers. Is jouw favoriete webshop ermee gestopt? Of ben jij juist gestopt met je webshop, omdat de deuren weer open mochten? Of juist, om een totaal andere reden. Laat het me weten, nienke@retailinkoper.nl.