Hey toffe, hardwerkende inkoper en/of ondernemer in de Retail! Graag deel ik 1x per week mijn kijk op Retail met jou. Van ontwikkelingen, kansen, mogelijkheden om het slimmer te doen tot persoonlijke tips.

Van virtueel naar visueel

Testen

De behoefte om een product te testen is groot onder consumenten. Online wordt deze functies over genomen door reviews en social media neemt de rol van mond-op-mond reclame over. Hoe vervul jij deze rol in jouw fysieke winkel? Kunnen klanten naar jouw winkel komen om het product daadwerkelijk te testen, voelen en gebruiken? Welke samenwerking kan je hiervoor opzetten met de leverancier van het product? Want zolang we online niet kunnen simuleren hoe iets voelt, smaakt of ruikt spelen fysieke winkels een cruciale rol.

Showroom

Wanneer jij de nieuwe rol van “showroom” pakt, doordat het product bij jou gebruikt, gevoelt en/of geproefd kan worden. Betekend dat praktisch dat elk product meer m2 in jouw winkel inneemt. Immers voorraad + test model. Dat geeft jouw een sterke positie om te onderhandelen, immers heb jij meer marge nodig per verkocht item om jouw marge per m2 te handhaven. Want jouw bestaansrecht is cruciaal, ook voor de leverancier.

Inspraak

Hoe meer je het product gebruikt, hoe meer inspraak de consumenten willen in het product. Immers, is het belangrijk dat het product bij hun specifieke wensen aansluit. Zeker als je het vaak gebruikt. Veel leveranciers geven dit vorm door hun product als bouwpakket aan te bieden. Zodat de consument uit alle losse (bestaande) onderdelen hun perfecte product kunnen samenstellen.

Zo heeft mijn man mij jaren geleden (als eerste verjaardagscadeau) een fiets met roze banden gegeven. Hij stelde deze in 2012 samen. Al is de fietsenbranche op dit moment al blij met voorraad, door de hoge containerprijzen en uitdagingen bij de fabrieken is niet elk segment/product goed op voorraad.

Een klassiek voorbeeld van “bouwpakket” zijn de Nike sneakers. Je kan elk onderdeel uitzoeken. Teven kan je ook denken aan speelgoed poppen of boeken waarin je het kan vormengeven naar jouw wensen. 

De feestdagen

Container prijzen

Jullie weten als geen ander dat de container prijzen blijven toenemen. Vast een hot topic op de beurzen afgelopen maand. Dat de voorraden bij de leveranciers soms (hierdoor) beperkt zijn begin je nu al te merken. De fabrieken hebben uitdagingen en dat vertaalt zich naar langere levertermijnen. Of dat een product niet meer geleverd kan worden.

De decembermaand lijkt misschien ver weg, maar hoeveel % verkoop jij in november en december? Heb jij de voorraad al binnen of moet je het nog bestellen?

Denk dan niet alleen aan dat mooie speelgoed of de feestelijke kleding. Heb je ook genoeg dozen om de online bestellingen in te versturen? Want ook op karton zit de schaarste. Vandaar de feestdagen-check.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over manier waarop je de klant kan verleiden naar jouw winkel. O, nu al zin in het feest seizoen.

Behaal meer winst door slim in te kopen, zonder harde onderhandelingen

Meer winst, zonder harde onderhandelingen 

We hebben allemaal wel eens om meer korting gevraagd, echter heb je niks aan een betere marge als je het artikel niet verkoopt.
 Van een marge op papier kan je immers niet eten. Je wil jouw leverancier deelgenoot maken van de reis, van inkoop tot verkoop. De leverancier inspireren om mee te denken, meer te bieden en zorgen dat jij meer kan verkopen. Daarnaast wil jij de juiste items, in de juiste hoeveelheid inkopen, zodat je minder ruimte voor de sale nodig hebt. Want eerlijk is eerlijk, na een verkoopseizoen heb jij zin in de nieuwe collectie en heb je geen zin om de oude collectie weer in dozen in te pakken na een intensieve sale periode.

Nu heb ik de afgelopen tien jaar mijn way of working ontwikkeld. Heb na 6,5 jaar studeren aan AMFI en TMO al meer dan 22.000 vlieguren gemaakt als inkoper. Heb alle manier geprobeerd en had graag praktische handvaten gehad aan het begin van mijn carrière. Hoe zorg je dat je samen met de leverancier meer gaat verkopen, zonder dat je elke keer tegen een dichte deur oploopt? Hoe bereken je het inkoopbudget en bepaal je welke items je nodig hebt? Hoe zorg je dat je alle afgesproken condities ook opvolgt? Wat als de verkopen tegen vallen? Hoe zorg je ervoor dat je niet meer tijdens het seizoen hoeft te leuren bij de leverancier?

Op mijn instagram account deel ik elke werkdag tips rondom Retail en om mijn toffe community verder te kunnen helpen heb ik een training ontwikkeld. Waarin in je stap voor stap hieraan werkt, na negen weken heb jij structuur en weet jij hoe je slimmer kan inkopen. Wat onwijs veel geld kan gaan besparen, heb jij meer ruimte voor een lekkere boterham of nieuwe investeringen.

De training is inmiddels begonnen, echter kan jij nu nog instappen zonder iets gemist te hebben. De training is 697 euro & als jij nu beslist krijg jij de inkoopplanner t.w.v. 34,99 er gratis bij (hoef je niks voor aan te klikken of doen). Heb je de planner al los besteld, dank je wel als eerste! En natuurlijk stort ik het bedrag van de planner dan terug. En je krijgt je een toffe goodiebox thuis gestuurd + een speciaal e-mailadres, zodat je mij altijd om hulp kan vragen als je vastloopt. Klik hier om direct een ticket te bemachtigen.

Podcast

Het kan je niet ontgaan zijn als je me volgt op Instagram: ik zit erover te denken om een podcast reeks te gaan maken.

Nu heb ik jouw input daarvoor nodig. Waar zou jij graag meer over willen weten & in de vorm van een podcast luisteren.

Laat het mij weten op nienke@retailinkoper.nl  

Meer inspiratie

Er staan veel waardevolle blog’s, alleen het bomen door het bos verhaal, hieronder tip ik er 3

De rol van pintrest voor de fysieke winkels

Inkoopbudget bepalen en let’s go

Boek: wie laat ons omfietsen naar de Hema