Welkom bij mijn wekelijkse nieuwsbrief / nieuwsmoment. Zaken die mij opvallen, ik graag wil delen vat ik elke week samen in mijn frisse vrijdagochtend email.

Wil jij deze ook als eerste en volledig ontvangen, klik dan hier. Dan ontvang je naast mijn Inkoopchecklist, direct elke vrijdagochtend mijn email.

Hoe overtref je de verwachtingen van de consument

De consument kan twee dingen uitgeven, tijd en/of geld. Daarnaast hebben ze op elk moment van de dag toegang tot kennis, producten en diensten. Zo staan de consumenten in contact met de leverancier van het product via social media, met jou als winkelier, op de platformen Facebook en Google en kunnen ze overal het product bestellen of hun mening hierover delen.

Zoals je waarschijnlijk al beseft zijn de consumenten ook opzoek naar een vertrouwde, gezellige omgeving met persoonlijk contact. Het moet oprecht als een uitje voelen. Graag deel ik drie inspirerende winkels, waar ik vind dat dit perfect geslaagd is, namelijk Kraanmode in Aalsmeer, Mevrouw Groen in Hilversum en Mr. Paprika in Haarlem.

Mocht jouw winkel ook perfect de beleving voor elkaar hebben en je wil graag hierover delen. Stuur me een email en dan interview ik jou voor mijn volgende inspiratie e-mail.  

Waarom Pinterest werkt voor Retailondernemers

Op Pinterest zoeken mensen inspiratie, voor een thema feestje of het inrichten van hun woonkamer. Op het moment dat ze sfeerafbeeldingen voorbij zien komen met een directe link waar ze het kunnen kopen, ervaren zij dit als handig! Immers kunnen ze direct de artikelen bestellen, die de sfeer maken die zij zoeken 😉

Mocht jij hier al super actief in zijn en graag jouw ervaring delen, stuur me een email. Vind het heel leuk als we meer van elkaar kunnen leren!

Een beter wereld begint o.a. tijdens de inkoop, transparante keten, minder verpakkingsmateriaal en recyclen

1) Consumenten willen steeds meer weten waar het product wordt gemaakt. De komende tien jaar zullen we naar een steeds transparantere keten gaan. Nu vind 31% van de consumenten dit belangrijk, over tien jaar verwachten onderzoekers dat het richting de 48% gaat. Hierdoor is het een relevante vraag tijdens jouw inkoopgesprekken. Op welke manier biedt de leverancier een inkijkje in zijn productieproces?

2) Verpakkingsmateriaal is een topic. Ter inspiratie in Utrecht (waar ik tien jaar heb gewoond) zat de winkel Bag & Buy Waar je zonder verpakkingsmateriaal je boodschappen kon doen. Dit is mega interessant, verpakkingsvrij winkelen. Echter werkt het niet als het onhandig is voor de consument. Door de sobere winkelervaring in Utrecht en de vrij forse verkoopprijzen, is deze winkel helaas gestopt. Want naast transparantie en duurzaamheid, moet ook de winkelbeleving hoog zijn. Echter op welke manier denkt jouw leverancier hier over na?

3) Thomas Rau, oprichter van architectenbureau RAU en is ondernemer, architect, innovator, inspirator en visionair schets in zijn ideale wereld dat de fabrikant eindverantwoordelijk is voor het eindproduct. Waar de consument dat nu is. Hierdoor wordt afval de nieuwe grondstof. Super interessant. Tijdens de beurs in Duitsland zag ik deze ontwikkeling al bij producten van plastic broodtrommels.

Programma’s die ik wekelijks gebruik:

– Mijn e-mails verstuur ik vanuit het programma MailBlue. Dit programma is in het Nederlands, met eveneens een Nederlands helpdesk. Vind het zelf erg prettig werken, omdat je helder kan zien hoeveel procent een e-mail heeft geopend & de ondernemers die de e-mail gemist hebben een herinnering kan sturen. Ook top, voor als jij jouw sale onder de aandacht wil brengen 🚀
– Eerst maakte ik alle Instagram Story’s en berichten op in InDesign. Echter kosten het veel tijd & relatief weinig design templates. Gebruik sinds een maand nu Canva.
– Mijn online training is gemaakt in Huddle. Huddle houdt voor de gebruiker bij waar je bent & de training is zowel op de computer, laptop, tablet als telefoon goed te volgen 📲 Super fijn, aangezien iedereen een andere voorkeur heeft.
– Wanneer je mijn cursus koopt, kom je in de betaalomgeving van Plug&Pay. Ik heb hier de goedkoopste versie, met drie checkouts (gestructureerd op inkoop training, inkoopplanner en speciaal aanbod voor de 1 op 1 deelnemers).