Hoe bepaal jij je inkoopbudget en zorg je ervoor dat jij je hieraan houdt. Zeker wanneer je door de showroom loopt en je wordt overvallen door de nieuwe kleuren, prints, materialen en modellen. Jouw ideale klant zie je al weglopen in de nieuwe jurken. Of je raakt juist verstijft, wanneer je vier wanden vol met nieuwe collectie ziet en eigenlijk heeft het merk slecht verkocht dit seizoen. Je ziet het merk juist volop in de sale hangen en dan begint het pas weg te lopen net zoals je marge.

In beide gevallen heb je dezelfde uitdaging, hoe bepaal je het budget? Hoe bepaal je het budget als een merk slecht heeft doorverkocht? Hoe bepaal je het budget als het merk top is doorverkocht? Of als de collectie beter dan verwacht is? Waarbij jouw brandende tweede vraag vast is “hoe hou ik me dan aan dit budget?”.

Zelf bereken ik mijn inkoopbudget op 4 manieren. In module 1 van mijn inkooptraining neem ik je mee door alle vier de methodes. Hier deel ik alvast met liefde 1 methode.

Inkoop budget aan de hand van de doorverkopen

Het nieuwe inkoopbudget kan je berekenen op basis van je doorverkopen. Dat wil zeggen hoeveel procent van de collectie heb jij verkocht voor de sale. Immers koop je niet bewust in voor de sale.

Voorbeeld:

Van het merk Daily heb je 60% verkocht voor de sale. Waarbij je voor dat seizoen voor €10.000,- heb ingekocht. Dat houdt in dat je voor €6.000 (inkoopwaarde) hebt verkocht voor de volle (of bijna volle) marge. Voor modezaken is het reëel om een doorverkoop van 65% te realiseren voor de sale.

Dat houdt in dat voor de verkopen voor de sale (met een inkoopwaarde van €6.000 euro en een doorverkoop van 65%) een inkoopbudget van €9231,- voldoende zou zijn. Want met een inkoopbudget van €9231,- zouden de verkopen (in inkoopwaarde) van €6.000,- zorgen voor een doorverkoop voor de sale van 65%. Je bespaard zo 7,7% op je inkoopbudget, zonder de verkopen te veranderen. Je koopt immers minder voorraad in.

Besparen op je inkoop budget

Reken met jouw merk toe naar de 65% doorverkoop als je in de mode zit. In elke branche is het % anders. Om te voorkomen dat ik met een waslijst kom en je hebt twijfels, stuur me een e-mail nienke@retailinkoper.nl.

Meer uitgeven

Een ander scenario is dat het juist fantastisch gaat met het merk. Jij verkoop niet 65% maar 87% van het merk voor de sale. Eigenlijk heb je heel vaak misgegrepen. Doordat de merken nu minder voorraad aanhouden t.o.v. tien jaar geleden, wil je meer gaan inkopen. Echter hoe bereken je het budget?

Als de collectie even sterk is als het afgelopen seizoen, dan kan je het bijvoorbeeld zo berekenen:

Voorbeeld:

Van het merk Daily had je 87% verkocht voor de sale. Waarbij je voor dat seizoen voor €10.000 hebt ingekocht. De rekensom: €8700,- voor de sale, terug rekenend naar een doorverkoop van 65%, kom je op een inkoopbudget van €13.384,- euro. Namelijk de verkochte artikelen in inkoopwaarde x 100 / 65 = het inkoopbudget als je stuurt op een doorverkoop van 65% voor de sale.

Let op

Er zijn veel zaken om rekening mee te houden als maatbogen, huidige voorraad, nieuwe collectie e.d. In negen modules heb ik dit super makkelijk voor je uitgewerkt. Deze cursus kan je op de computer, tablet en zelf op je telefoon via de app volgen. Klik hier voor meer informatie over de nieuwe inkoop cursus.

Aan het inkoop budget houden

Maak het specifiek. Klinkt simpel en is het ook. Zorg dat je inkoopbudget mega specifiek is. Dus niet alleen op hoofdniveau, ook op categorie en artikelniveau. Om het leuk en simpel te houden heb ik een inkoopplanner gemaakt. Zodat je aan tafel weet hoeveel blouses je mag uitkiezen van jezelf. Scheelt heel veel keuze stress.

Heb je nog vragen, je mag me altijd een email sturen nienke@retailinkoper.nl en op Instagram deel ik nog meer tips en tricks.

Gratis ultieme checklist voor het nieuwe inkoop seizoen?

Mijn ultieme checklist voor het nieuwe inkoopseizoen?

Liever deze blog ‘Inkoop budget bepalen & eraan houden?’ als audio:

Mijn eerst audio opname, het geluid is nog niet perfect, maar “start before you’re ready”