Laat ik als eerste beginnen met de consument, deze wordt tijdens het aankoopproces niet door 1 kanaal of platform geïnspireerd. Het is een heel netwerk van verkooppunten die de consumenten inspireren en triggeren. Wanneer we kijken naar het merk, zijn er drie grote voordelen van direct verkopen aan de consument (B2C). Het is goed om als retailer bewust te zijn van de voordelen voor de merken om B2C te leveren. Zodat je weet wat hun argumenten zijn en betere alternatieven kan bieden/ontwikkelen en erover in gesprek kan gaan.

1. Hogere marge

De marge van B2C is gemiddeld 70%, dit ligt een stuk hoger dan wanneer je als merk levert aan de retailer. De extra marge kan je gebruiken om te investeren in de merkbeleving, reclame en social media.

2. Meer controle over het merk

Wanneer het merk de collectie heeft verkocht aan de retailer, hebben zij geen invloed meer op de manier waarop de collectie wordt gepresenteerd en wat er gebeurt met de items die na de sale zijn overgebleven. Sommige winkels werken met opkopers, sommige winkels brengen het naar hun outlet en anderen presenteren het nog jaren in de sale.

Door rechtstreeks te verkopen aan de consumenten heb je totale controle vanaf het moment van produceren tot het moment van verkopen.

3. Directe relatie met de klanten

Simpelweg, data. Door rechtstreeks aan de klant te verkopen verzamel je data. Hiermee kan je de consument nog beter leren kennen en bedienen in de toekomst. Wanneer je via de retailer verkoopt, heb  je geen inzichten (met betalende uitzonderingen daar gelaten). Aangezien kennis is data, en data is kennis, is dit een belangrijk punt voor de merken.

De vertaling vandaag

Net zoals er argumenten zijn om direct als merk te leveren aan de consumenten (B2C), zijn er ook veel redenen om het niet te doen.

  • Risico is hoger, immers nemen de retailers risico weg door het plaatsen van voororders
  • Minder groot bereik
  • Fysieke verkooppunten zijn kostbaar, hierdoor kunnen niet alle merken eigen brandstores openen in de grote steden
  • Je lift niet meer op de merkbekendheid van andere merken die ook in de winkel hangen (meer over meeliften op de sfeer van andere merken lezen, klik hier)

Kansen voor jou?

Zorg dat de merken hun marketingbudget via jouw winkel gaan besteden 😉 Win-win situatie. Voorkomt dat WC-eend, WC-eend adviseert. Wil je meer kansen pakken tijdens jouw onderhandelingen en plannen voor jouw prachtige winkel, neem dan contact met mij op nienke@retailinkoper.nl. Ik ben een adviseur die je vanaf 2 uur per week al aan jouw team kan toevoegen. Zie mij als jouw sparring-partner vol goede ideeën. Mijn kosten? Vanaf 350 euro per week zit ik 2 uur per week in jouw team! Voorbereid en vol goede ideeën, alleen de BTW komt er nog bij 😉

Meer gratis tips vind je in mijn blog’s en op mijn Instagram account Retail inkoper.