De toenemende leegstand in de Retail, de hogere verwachtingen bij de klant, het dalende consumentenvertrouwen in merken/bedrijven en de stijging online, allemaal trends die uitgebreid besproken worden in de Retail onderzoeken en Trend onderzoeken richting 2025 en 2030. Echter vraag ik me altijd af, dank voor het analyseren en nu? Want moet ik nu concreet als Retail ondernemer gaan doen?
Hoe zou ik dit toepassen op mijn winkel?
Dat is de vraag die je altijd stelt bij het lezen van de Retail onderzoeken. Hoe ga ik dit in praktijk brengen. Daarom vanaf vandaag de blog die draait om de 3 tips die jij kan toepassen voor jouw winkel? Elke zondag komt deze blog online, als je ervan geniet, deel deze blog dan vooral met je medeondernemers. Want de behoefte van de klant invullen voor 2025 en verder doen we niet alleen. Samen maken we de winkelstraten interessant en aantrekkelijk.
De 3 tips als het gaat om de beste bedrijf locatie voor jouw winkel
De beste locatie is een locatie die zowel in prijs, traffic, ruimte en toekomstbestendigheid bij jouw wensen en die van jouw consumenten past. Immers kijk je steeds waar is mijn doelgroep en hoe kan ik daarna toe bewegen?
1) Zit jouw winkel in een historische winkelstraat?
Als in, is de straat waar jouw winkel zich begeeft al honderd jaar de winkelstraat om de boodschappen te doen? Vaak is het een natuurlijke loop; een rondje die de consumenten kunnen lopen. Of is het een (relatief) nieuwe winkelstraat, een die erbij is gekomen in tijden dat het aantal winkels toenam? Want na verwachting zullen de winkelstraten, de nieuwste, als eerste leeglopen. Doordat ze niet in het winkelrondje van de consument zitten. Wat kan je doen als jouw winkel niet in de natuurlijke loop of in een nieuwe winkelstraat zit waar leegstand oprukt? Kijken of er leegstand is binnen de historische winkelstraten zodat je binnen enkele jaren kunt verhuizen naar de natuurlijke winkelstraat (natuurlijk, als in een rondje die de consumenten al een eeuw lopen en daardoor logisch aanvoelt). Als je niet wil verhuizen onderhandelen met de verhuurder (zie tip 2).
2) Betaal jij een goede of een (te) hoge huurprijs?
Dat is niet alleen gebaseerd op m2 en de exacte locatie. Dat is anno 2021 veel meer welke bezoekersstromen trekt het gebied waar jouw winkel is gelegen. En voor dit laatste is de verhuurder voor een groot deel verantwoordelijk. Als Retailer kan je een vaste huurprijs afspreken met de verhuurder of je kan het flexibel maken. Een deel vaste huur en een deel flexibel op basis van het aantal passanten in de straat en/of winkel centra. De bezoekersaantallen liggen 10 tot 30 procent lager dan in 2018. De verhuurder is fundamenteel verantwoordelijk voor aantrekkelijk winkelgebied en door een deel van de huur flexibel te maken, zorg je ervoor dat de verhuurder een extra incentive heeft om hier werk van te maken. En wanneer dit uitblijft, zal de huurprijs omlaag moeten.
3) Wie zijn jouw buren, versterken zij jouw merkwaarden?
Als voorbeeld de negen straatjes in Amsterdam die in 1999 als marketingconcept naar buiten zijn getreden. Met bekende lokale winkels als Chocolaterie Pompadour en De Kaaskamer. Dit winkelgebied is zo sterk geworden door samen te werken. Voor je plan ook goed om rekening te houden met de keerzijde, dat de huurprijzen stijgen.
Je kan ook merken uitnodigen die jouw merkwaarde versterken. Zoals de showroom van Lynk & Co waar ze merken uitnodigden die hun merkwaarde, duurzaamheid, creativiteit en gemeenschap onderstrepen.
Maak eens een map van jouw straat, winkelcentrum of omgeving. Wie versterken jouw merkwaarden? Loop eens naar binnen en maak een praatje, hoe kan je elkaar helpen?
Tip om direct te starten
Misschien een goede tip, denk groot, groter en groots. Geef alles punten hoeveel impact het zou maken. Pak iets wat je in één dag kan realiseren en start. Je krijgt dan steeds meer motivatie en inspiratie om iets groters op te pakken, als je de beloning voelt.
Volgende week
Het echte verhaal, hoe kan je deze trend praktisch invullen.
Recente reacties