Leveranciers, we mogen weer om tafel gaan zitten. Al zullen gesprekken met merken in Parijs nog over de zoom plaats vinden. We reizen weer dolgelukkig door Nederland en België om de nieuwe collecties te bewonderen.

Tijdens het collectioneren heb je te maken met verschillende soorten leveranciers.

Mee-werkende-leveranicer

Zowel tijdens het samenstellen van de collectie, als tijdens het seizoen denkt de leverancier met je mee. Hij/zij heeft het perfect begrepen dat je een collectie verkopen samen doet. Immers, hoe beter jouw doorverkopen zijn (gemiddeld 65% voor de sale), hoe meer jij het volgende seizoen zal inkopen. Win-win situatie in de klassieke vorm. Hier kan je jouw cijfers goed delen om nog meer uit de samenwerking te halen.

Samewerken-tijdens-het inkopen leverancier

Deze leverancier denkt graag met je mee tijdens de inkoop. Voed deze leverancier vooraf dan ook met al jouw data. Denk aan omzetsnelheid en doorverkoop percentages. Zodat je vooraf kan vragen om alvast de perfecte collectie voor je klaar te hangen. Jij kan dan de parels eruit halen en aanvullen met jou unieke talent, collectioneren. Tijdens het seizoen zelf zie je deze leverancier minder en omruilingen/af prijsvergoedingen worden summier toegekend.

Wees-blij-dat-je-het-mag kopen leverancier

Leveranciers waar je eerst de eisenlijst hoort en het minimale budget wat je moet spenderen. Voordat je ook maar 1 stuk mag collectioneren en schrijven. Dat komt, omdat de merken graag een bepaald beeld of ruimte binnen een winkel willen hebben. Simpelweg 1 T-shirt heeft niet de body in de winkel als 10 T-shirts. Hun motto is dan ook “doe het liever goed, of doe het helemaal niet”. Dit is aan jou de keuze, waarbij een goed merk grote aantrekkingskracht heeft en als het goed doorverkoopt, het een eis is waar je aan kan voldoen.

Lastiger is als de doorverkopen tijdens het seizoen terug lopen. Als je hulp nodig hebt, om het tot een goed verkoopseizoen te brengen. Of als het merk op de eigen website eerder afprijst, echter geen afprijsvergoeding beschikbaar stellen voor hun verkooppunten.

Keuzes maken

Het is daarom goed om overwogen keuzes te maken. Hoeveel verkoop je van het merk? Wat is de bruto winst marge (niet in procenten, in euro’s). Want van de euro’s leven we. Een klassieke uitspraak is “je bent geen museum”. Als retailer ben je geen museum waar je prachtige artikelen ten toon stelt om er al kijkend naar de genieten. Jouw winkel wil de consument bedienen in de vraag en een artikel over de toonbank laten glijden.

Om keuzes op basis van data te maken en nog veel meer, start 1 september mijn online training. Zelfstandig te volgen. Kom jij erbij?

Voor meer informatie kunnen we altijd even bellen, want ik bied ook 1 op 1 trainingen, misschien twijfel je. Stuur me een email nienke@retailinkoper.nl of een DM via Instagram.