Onderhandleen is voor de ene ondernemer appeltje eitje, voor de andere ondernemer is het een uitdaging. Hierin speelt zelfvertrouwen een grote rol. Ondernemers in de Retail durven zichzelf soms niet op waarde te schatten.

Laat ik met een open vraag beginnen, durf jij jezelf op waarde te schatten? En vind je dat je eigenlijk meer verdient?

Vol vertrouwen meer verdienenn

Vraag om een verhoging van de marge, marketingbijdrage of condities en onderbouw het met voorbeelden en cijfers. Laat zien hoe goed jij een collectie verkoopt, wanneer de leverancier marketingondersteuning biedt. Laat zien welke waarde jouw bedrijf toevoegt aan de leverancier, dat kan jij doordat jouw merkwaarden het merk van de leverancier versterken. Dat kan, omdat jij exact de juiste doelgroep hebt in de winkel. In het ergste geval heeft de leverancier geen ruimte of bevoegdheid om je betere condities te geven. Echter heeft de leverancier op dat moment wel heel helder wat jouw bijdrage is en hoe waardevol jij en jouw bedrijf zijn. Wanneer er een kans voorbij komt, denkt deze leverancier sneller aan jou. De winst is niet altijd direct voelbaar of zichtbaar.

Vertrouwen in jezelf

Alleen als jij denkt dat jouw winkel toch te klein is, jouw inkoopwaarde te weinig is, dan krijg je het ook niet. Dan handel je niet als iemand die het bedrijf wil laten groeien en dat resulteert dat je vragen om meer vaak achterwege laat. Waardoor je het ook daadwerkelijk niet krijgt. Immers als jij het vertrouwen niet uitstraalt, waarom zou de leverancier deze dan wel hebben?

Simpel gezegd, als jij jezelf meer op waarde schat en hierna handelt, zal de leverancier ook jou en je bedrijf nog beter op waarde schatten.

Investeren in jezelf

Hetzelfde geld voor investeringen doen in je onderneming, daaraan kan je zien hoeveel waardering jij hebt voor jezelf en jouw ontwikkeling.

Als je start wil je alles zelf doen, immers wil je alles leren en ook beter begrijpen wat een bepaalde taak inhoudt. Wanneer je groeit, neem jij je eerste personeelslid aan. Dan begint het delegeren, want doordat jij delegeert hou jij tijd over om zelf verder te groeien.

Daarnaast doe jij waar je goed in bent en doet de andere waar hij/zij goed in is. Je creëert samen magie. Daarom is altijd mijn advies durf investeringen te doen die jou en je bedrijf verder laten groeien.

De eerste stap is gratis: waardeer jezelf en al jouw talenten. Zoals L’Óreal het zo mooi zegt: omdat je het waard bent. De tweede stap is waar laat jij geld liggen of waar verlies jij heel veel tijd? Durf daar in te investeren.

Vragen? Dan hoor ik het graag! Je kunt me mailen nienke@nienke

Misschien vind je deze blog’s ook interessant:

Is dit juist wat je nodig hebt? Dan help ik jou graag met mijn dosis ervaring. Ik heb meer dan 10 jaar gewerkt voor Kruidvat, Blokker, Trekpleister, Groupon, Intersport Lid en bol.com. Daarnaast heb ik de afgelopen 2 jaar van Retail Inkoper BV gewerkt voor Bol.com, Marko en vele zelfstandige ondernemers als Flavor Shop, Kathmandu, de Dresscode, BrandMission en Vivaz schoonhoven. Ik heb ik een speciale training ontwikkeld die start in mei.

Want op 1 mei 2022 start mijn nieuwste training, in 9 weken bereiden we jouw inkoopseizoen voor. Zo ben jij voor 1 juli 2022 klaar. Waarbij je een mega focus hebt op je nieuwe inkoopseizoen. Inclusief: 9x een live Q&A en met 2 toffe bonussen. Speciaal voor ondernemers in de mode, lifestyle en sport.  De training is voor early-birds 697 euro. De pagina komt nog, wil jij nu vast meer info, stuur mij een email, nienke@retailinkoper.nl (alleen een email met “meer info” is voldoende, ik weet wat je bedoeld).

Meer tips, op Instagram deel ik ze dagelijks en af en toe op Linkedin. Daar volg ik vooral mijn netwerk, dus wees welkom om erbij te komen.