Op zondag 10 en maandag 11 juli 2022 opent de Modefabriek in Amsterdam zijn deuren. Tijdens deze beurs staan verbinding, inspireren, zakendoen én duurzaamheid centraal. Alleen hoe zorg jij ervoor dat je voor jezelf het meeste uit de beurs haalt? Hoe bereid jij je voor? Wat is handig om van te voren aan te denken. Zodat jij na het einde van de dag moe en voldaan op de bank ploft, vol inspiratie en heldere afspraken. 

 “Zodat ik om 18.00 uur voldaan en succesvol de beurs afloop. Zo heb ik 15 merken bezocht die ik had gepland en heb ik even kunnen dwalen of de beurs, evenals geïnspireerd geraakt te worden tijdens een lezing en een bezoek aan de sustainable shop”.

Inspiratie in de RAI

De 400 merken op de modefabriek 2022 zullen je inspireren als het gaat om nieuwe materialen, kleuren, vormen en silhouetten. Als je bedenkt dat de beurs 8 uur open is en je alle merken wilt zien, dan heb je 1 minuut per stand. Niet eens genoeg om hallo te zeggen en jezelf + je bedrijf voor te stellen. Dus als we de mythe ontrafelen dat je alles op 1 dag kan zien, echt kan zien, dan deel ik graag mijn tips hoe je zo geïnspireerd mogelijk vertrekt aan het einde van de beurs.

  • Bekijk van te voren de beurs plattengrond en omcirkel welke merken je nu al inkoopt
  • Omcirkel daarnaast de merken waar je altijd al een interesse/nieuwsgierig gevoel bij hebt, dit is je kans om laagdrempelig het merk te ontdekken

Aan de hand hiervan kan je de ideale route uitstippelen, zodat je bij je huidige leverancier (verbinding), evenals de potentiële leveranciers binnenloopt. Waarbij je tijdens de route geïnspireerd zal worden door de collega’s die voorbij lopen. De nieuwe merken die je opeens ontdekt en de kleuren die je zal zien.

Echter heb je wel een duidelijke missie, waardoor je aan het einde van de dag in ieder geval de belangrijkste merken voor jouw bedrijf hebt ontmoet.

Oriënteren voor je nieuwe onderneming?

Als je binnenkort je eerste winkel gaat openen en je gaat naar de beurs om je te oriënteren, merken te selecteren en je bedrijf voor te stellen. Stuur me dan een e-mail, nienke@retailinkoper.nl. Want in deze blog richt ik me op de winkels die al 1 jaar of langer (soms al 25 jaar) bestaan. Waarbij ik te veel tips heb voor starters, dus voel je vrij en stuur mij een e-mail.  

Zakendoen tijdens de beurs

Elke beurs, of het nu de modefabriek is, de GDS in Duitsland of een andere beurs. Zakendoen vind ik altijd een groot begrip. Immers denk je dan meteen aan het selecteren en schrijven van de nieuwe collectie, terwijl je collega’s met je mee kunnen kijken. Een beurs is in mijn ogen geen plek om marge, marketing, aantallen en budgetten te bespreken. Wat ik wel doe op de beurs is aangeven welke stijlen ik interessant vind en direct een afspraak maken in de showroom of op m’n eigen kantoor. Hierdoor weet de leverancier welke stijlen mij aanspreken en kunnen ze ook een concreet voorstel maken.

Duurzame merken ontmoeten op de Modefabriek 2022

Als ondernemer kan je op dit moment niet om de trend duurzaamheid heen. Veel merken maken goede stappen in de richting, andere merken gaan helemaal over op circulair ondernemen. Mocht je nieuwe, duurzame merken willen toevoegen of juist eens kijken of het past bij jouw onderneming, dan kan je tijdens de modefabriek 2022 je hart ophalen in de sustainable shop.

Hier staan 50 merken die op hun eigen manier duurzamer produceren. Dat kan zijn van 100% duurzame materialen, tot B Corp certificaat of juist circulair werken en/of investeren in de lokale community ‘s.

Je kan vooraf de merken online opzoeken, zoals Thinking MU, Ekyog , J LABEL en Rifò. Echter kan je je ook laten verrassen op de beurs, waarbij je meteen de materialen kan voelen, de pasvorm kan beoordelen en met de eigenaren/vertegenwoordigers kan sparren. Het is op deze beurs heel laagdrempelig, omdat je de stand zo kan oplopen.

Enkele praktische inkooptips:

  • Duurzame modemerken hebben andere marges dan high fashion. Waarbij duurzame merken marges rond de 2.0-2.5 hebben liggen, ligt de mode sneller tussen de 2.5-3.0.
  • Bedenk vooraf in welke prijsklasse je een nieuwe collectie zoekt en wat voor soort merk je zoekt. Sportief, modisch, klassiek etc. Zodat je een richting hebt. Immers zijn 50 merken nog steeds overweldigend, als je niet weet waarop te filteren. Mocht je meer richting willen geven, dan kan een inkoopplan slim zijn om te maken.
  • Wellicht kan je een prachtige NOOS collectie vinden, waardoor de lagere marge minder relevant is, omdat je bijbesteld wanneer nodig (=minder voorraad risico en hogere omloopsnelheid). Wil je een stevige NOOS collectie neerzetten en weten hoe je hier ruimte aan geeft, doe dan mee met de inkooptraining.

Verbinding op de modefabriek 2022

Mijn favoriete onderdeel van een beurs bezoeken. Daarmee bedoel ik niet, elke stand binnenlopen en het weer bespreken of m’n laatste zeilreis delen.

Vooraf schrijf ik in een notitieboek de doorverkopen tot nu toe per merk. Waardoor als ik een stand binnenlopen van één van de merken die ik inkoop, dat ik kan zeggen: “hé, hoe gaat het …. Met onze business gaat het goed, we hebben nu ….% van de zomer collectie verkocht. Weet jij hoe het bij andere winkels gaat?

Op deze manier stuur je meteen het gesprek de diepte in. Immers wil je weten hoe het gaat met het merk, hoe de verkopen zijn in de rest van de Benelux en het geeft de leverancier de gelegenheid zijn kennis te delen.

De verbinding leg je, doordat je zelf eerst goed voorbereid voordat je naar de beurs gaat. Zodat je ook inhoudelijk het e.e.a. kan delen. Zonder dat je in de details verzand of niet verder komt dat dat het blauwe blouse met rode print zo goed doorverkocht en het jammer is dat daar niet meer voorraad van was.

Meer inzicht in mijn manier van werken, hoe ik een inkoopseizoen voorbereid, behandel ik in de inkooptraining die ik op dit moment geef. Wil je weten of het bij jou past, stuur me dan een email naar nienke@retailinkoper.nl of kijk bij inkoopplan 2023.

Mijn agenda voor de modefabriek 2022

  • 10 uur = ronde lopen op de beurs en 2 merken bezoeken die ik al inkoop en 2 merken die ik interessant vind om in te kopen / potentie in zie (10 min per merk + 5 min lopen).
  • 11 uur = ronde lopen op de beurs en 2 merken bezoeken die ik al inkoop en 2 merken die ik interessant vind om in te kopen / potentie in zie (10 min per merk + 5 min lopen).
  • 12 uur = lunch tijd en ja hier trek ik altijd ruim de tijd vooruit. Zodat ik kan evalueren wat ik in de ochtend heb gedaan en wat mijn doelen voor de komende twee uur zijn.Ook geeft het mij tijd de indrukken te verwerken en m’n gedachte op te schrijven. Want de tijd van als een kip zonder kop over de beurs hollen en ’s avonds niet meer weten wat ik heb gezien, die zijn voorbij.  

Na de lunch

  • 13 uur = naar de sustainable shop om de nieuwste merken te ontdekken, te praten met elke ondernemers en te kijken of ik een match zie. Zo ja, dan maak ik een 1 op 1 afspraak in de showroom. Ook maak ik foto’s, zodat ik het alvast kan voorbereiden thuis (globale budgetten, aantallen e.d)
  • 14 uur = elke beurs organiseert wel modeshows, lezingen en andere relevante activiteiten. Ik plan er altijd 1 in, om verrast te worden.
  • 15 uur = ronde lopen op de beurs en 2 merken bezoeken die ik al inkoop en 2 merken die ik interessant vind om in te kopen / potentie in zie (10 min per merk + 5 min lopen).
  • 16 uur = kopje thee drinken en evalueren wat ik heb gedaan en nog wil doen. En bezoek ik de laatste 3 merken.
  • 17 uur = eerlijk is eerlijk, de vertegenwoordigers en merken staan al vanaf 10.00 uur in de stand. Zeker op de laatste dag zie je dan al enkele langzaam inpakken. Hierdoor plan ik voor het laatste uur nooit om nog veel merken te bezoeken. Het laatste uur pak ik altijd om over de beurs te lopen en geïnspireerd te raken. Te kijken waar de ‘wind’ me brengt. Even heerlijk dwalen.

Zodat ik…

Om 18.00 uur voldaan en succesvol de beurs afloop. Zo heb ik 15 merken bezocht die ik had gepland en heb ik even kunnen dwalen of de beurs, evenals geïnspireerd geraakt te worden tijdens een lezing en een bezoek aan de sustainable shop.

Wil je vaker geïnspireerd worden, schrijf je dan in voor mijn e-mail club. Ontvang dan meteen de gratis checklist.