Vind het heerlijk om de toverwoorden en zinnen te lezen en daarna mezelf altijd af te vragen, hoe doe ik dit voor mijn winkel? Daarom duik ik graag een trend in en geef ik vanuit mijn visie praktische handvaten.
Deze week de vraag, hoe maken we winkelen leuk? Waarmee je op een positieve manier de vraag formuleert. Want de angst die hier schuil in gaat is, hoe voorkom ik dat de consument straks wegblijft omdat ze iets beters te doen had.
Drie manieren waarop fysiek winkelen aantrekkelijk kunnen maken voor de consumenten. Dan niet alleen voor de nieuwe generatie, de millennials (geboren in de jaren ’80 en ‘90) en generatie Z (zoomers, geboren tussen 2000 en 2015), maar wat geschikt is voor alle generaties.
1. Winkelen door urgentie
Producten met een beperkte voorraad, black Friday deals, pop-up store of een exclusief merk zijn enkele voorbeelden. Of zoals Trixie het heeft gedaan, ontvang een gratis doek, zo op te halen bij de volgende xx verkooppunten. De winkeliers die deze actie hadden waren er zeer te spreken over. Of een merk dat nog niet in Nederland wordt verkocht naar jouw winkel halen. Zo had ik Toms schoenen gestrikt meer dan een decennia geleden om aan de winkel waar ik voor werkte te leveren. Nu is het beautymerk Glossier echt hip en happening, alleen niet verkrijgbaar in Nederland. Als je dat lukt, laat je het me dan weten, wil graag het warme dekentje hebben wat ze naast alle beauty items verkopen.
En in de categorie urgentie creëren in je uitingen, twee voorbeelden van deze beauty website Glossier “We’re getting ready for the Black Friday Sale, and you should too. Sign up for early access!” en “Now available for naps, forts, and cuddling. While supplies last!”.
Naast urgentie creeëren om te zorgen dat de consument komt, is het creëren van een hotspot ook een goede strategie. Immers willen we allemaal iets om over te bloggen en vloggen. Google maar eens op hotspot + jouw plaatsnaam. Sta jij er tussen?
2. jouw winkel als hotspot
Een pop-up store is vaak interessant, omdat het actueel is, naast dat het een urgentie van tijd bevat. Alleen jij gaat niet jouw winkel elke 3 maanden van plaats verkassen. Je ziet de vrachtwagens al af en aan rijden.
Je kan het ook inzetten als outlet. Dus 1 keer per jaar een pop-up store in je eigen dorp op jouw over voorraad te verkopen.
Daarnaast kan je brainstormen wat blog/vlog en instawaardig is om in jouw winkel te doen. Denk aan een workshop vaneen van de merken die je inkoopt waarbij je een limited editon item krijgt (zoals een toilet tas, riem, broche e.d.). Een speciale koopavond, zoals voor een speelgoed winkel net voor 5 december, met als cadeau een sinterklaas jutte zak met jouw naam erop of een prachtige print. En dan zo’n toffe print, dat hij prachtig is voor de foto op sinterklaasavond. Ik denk dat je mij volgt. Ga lekker brainstormen en denk pas daarna aan realiteit. Want er kan vaak meer met de merken dan je denkt. Het begint met jouw goede idee dat gehoord moet worden. Voor tips hierover, ik heb ook een artikel geschreven, zorg dat jouw goede ideeën gehoord worden.
Oké, dus urgentie creëren of een hotspot zijn, zijn er nog meer opties om toekomst bestendig te zijn? Zeker, je moet top of mind zijn bij de consument. Dus als ze denken aan jouw producten, dan moet jij als één van de eerste in hun gedachte naar boven komen.
3. Top of mind winkelen
Even een privé voorbeeld. Morgen ga ik met mijn dochter Nora schoenen kopen. Dan komt in Amstelveen meteen Mets kinderschoenen (eenmanszaak) in mijn gedachte. Hiermee vallen ze in de categorie “top of mind” en is het de eerste winkel waar ik heen ga. Want parkeren voor de deur (toegankelijk) + persoonlijke advies (kundig) en ruime collectie (keuze). Hierdoor denk ik eerder aan deze winkel dan aan Ziengs (ook goede schoenen) of de buurman Nelson (met redelijk dezelfde merken als Ziengs).
Als schoenenverkoopster, wat ik van 16 tot 26 jaar altijd naast mijn studies heb gedaan, vind ik winkelen voor schoenen erg leuk. Als kies ik voor de 2 jongens thuis voor gemak en kan ik zo de perfecte schoen online bestellen (Geox in de juiste maat en ik ben klaar). Dus geen enkele consument, ook ik niet, is precies in 1 hokje te plaatsen.
Voorbeeld hoe je van urgentie naar top of mind gaat als winkelier
Begin deze week de eerste boodschappen bij Crips besteld. Op de eerste bestelling kreeg ik €15 euro gratis + een product van diegene die me getipt had. Vervolgens zit bij de bestelling een kortingsbon voor €10 euro, te besteden binnen tien dagen. Bij de derde bestelling zit een kortingsbon voor 5 euro, je snapt het elke keer wordt een urgentie gecreëerd om de klant te laten bestellen. Zodat het bestellen bij deze boodschap leverancier in jouw systeem komt. Zodat je van urgentie naar top of mind gaat.
Voorbeeld hoe je van hotspot naar top of mind gaat als winkelier
De klant denkt terug aan die workshop of ander evenement in jouw winkel en denkt “ik kan daar wel even langs voor x of y”. Hierdoor wil niet zeggen dat je in jouw hotspot het direct hoeft terug te verdienen, het kan ook een investering zijn voor de toekomst.
En nu?
Loop jij er tegen aan dat je niet weet hoe je jouw winkel relevanter kan maken? Kan zijn, omdat je het budget er nog voor (over) hebt. Wellicht zit je in een rondje te denken. Ik denk graag met je mee, met meer dan een decennia aan winkelervaring. Stuur mij een email nienke@retailinkoper.nl en dan kijken we even of en hoe ik jou kan helpen.
Recente reacties