Inkoopplan schrijf je wanneer je een assortiment gaat inkopen voor jouw (online)winkel. Het geeft al jouw ideeën, wensen en plannen handen en voeten. Jouw inkoopstrategie wordt concreet vertaald naar een actieplan. Een inkoopplan geeft dus jouw inkoopstrategievorm.

Door het gebruik van een inkoopplan weet je exact wat je voor jouw budget kan inkopen of welk budget je nodig hebt om jouw omzetdoelen te realiseren. Daarnaast maakt het je sterker tegen over de leverancier. Immers weet je precies wat je nodig hebt en ga je niet op in het moment. Want tijdens de inkoop zie je zoveel mooie items.

`

`

Onderdelen inkoopplan

Bij het opstellen van mijn inkoopplannen staat de volgende onderdelen er minimaal in:

  • Totale budget
  • Budget per merk
  • Categorieën per merk
  • Verhouding tussen de categorieën
  • Wanneer ik de artikelen nodig heb (1 levering, deelleveringen)

Als jij een winkel start of dat je al meer dan 10 jaar bestaat. Deze onderdelen geven een goede richting tijdens het gesprek. Al kan het natuurlijk lastig zijn om het beginnetje te maken. Want hoe bereken je het totale budget? Het budget per merk? En hoe ga ik op met bijkopen of als ik verleid wordt door commerciële kansen?

Hiervoor heb ik een online training ontwikkeld, die je stap voor stap meeneemt. Deze lanceer ik 1 september 2021 en je bent van harte welkom om aan te sluiten. Stuur een email naar nienke@retailinkoper.nl.

`

`

Voorbeeld inkoopplan speelgoedwinkel

Wil je vast een start maken? Hieronder voorbeeld ter illustratie:

Speelgoedwinkel ‘Het groene woud’ wil een omzet van €500.000,- realiseren het eerste half jaar. Met een gemiddelde marge van 2.0 / 50% hebben ze een minimaal voor €250.000 euro aan voorraad nodig. Immers, als ze alles verkopen, hebben ze een omzet van €500.000,- gerealiseerd.

Echter is het realistischer om van een DVK (doorverkoop) van 80% uit te gaan. Dat houdt in dat je 20% meer moet inkopen. Concreet is dat €300.000,-.

Dit willen ze verdelen over buitenspeelgoed, baby, peuters, kleuters en knuffels. De verhouding is 10% buitenspeelgoed, 30% baby, 20% peuters, 30% kleuters en 10% knuffels in de winkel ‘Het groene woud’.  

Waardoor ze in het inkoopseizoen voor €30.000,- aan buitenspeelgoed wil inkopen. Dit verdelen ze over de merken en de verschillende producten.

`

`

Kennis leverancier inzetten tijdens de inkoop

Leveranciers kunnen altijd aangeven welke producten goed verkopen. Immers zijn we gebaad bij een goed verkoopseizoen. Hoe meer jij verkoopt, hoe meer jij gaat inkopen. Wees dus niet bang om advies in te winnen.

Echter stel zelf altijd de kaders op, zodat je niet overrompeld wordt.

Wil je dat iemand met je meekijkt. Want ook met Never out of stock kan je veel risico beperken. Ik kijk met liefde met je mee. Stuur mij een email nienke@retailinkoper.nl en ik kijk hoe ik jou het beste kan helpen.

Dagelijks deel ik mijn tips en kennis op Instagram en ik nodig je van harte uit. Stuur me een dm en stel jezelf voor. Leer je graag kennen. Link naar mijn Instragram account Retail inkoper.

`

`

Deze 2 artikelen over voorraad & onderhandelen zijn wellicht ook interessant voor je

Meer weten over je voorraad op order krijgen, klik hier

Zeven tips om beter te onderhandelen, klik hier