Hoe houden we de binnenstad aantrekkelijk?

Mijn oma is woensdag 90 jaar geworden. De gesprekken die we hebben gaan over het heden en zeker over het verleden. Als we kijken naar Retail had een dorp of stad vroeger een brede functie. Bewoners bezochten het stadshuis, het postkantoor, de rechtbank, de bibliotheek, sportschool of culturele instelling. Daarnaast waren er ook vele mooie winkels. Vaak was het in een rondje of in een bepaald loopje. Wanneer we voor uitspoelen naar vandaag de dag, zijn veel van de functie uit de binnenstad verdwenen en staat het winkelen centraal. 

Het winkelen moet het nu opnemen tegen andere manieren van tijdverdrijf. Geen probleem, echter om bezoekers te blijven trekken en bovenal tevreden bezoekers moet je als winkel een duidelijke rol vervullen in het leven van de klant. Duurzaam, vakmanschap en maatwerk worden weer kwaliteiten waar de consumenten sterk voor gaan kiezen. 

Waarom is (fun) shoppen niet meer genoeg?

Er is helaas leegstand in de steden. Als je kijkt naar de klassieke binnensteden zijn de meterprijzen vrij hoog, evenals de concurrentie. Daarnaast zijn de parkeerkosten een enorme drempel. Vaak is een pakketje bezorgen vele malen goedkoper, dan je auto parkeren. 

Fun shoppen is nog steeds een onderdeel in het leven van de consument, echter zijn er zoveel zaken leuk om te doen in je vrije tijd. Door de afgelopen 1,5 jaar zijn we ons dat meer en meer gaan beseffen. Het draait allemaal om tijd.

Hoe zorg je ervoor dat de consument tijd maakt voor jou?

Op dezelfde manier als vrienden tijd maken voor jou, door precies dat te bieden wat ze zoeken. Wellicht zoeken ze een vrolijke, levendige binnenstad waar ze een boek kunnen lenen, sporten, koffie drinken en hun favo winkel bezoeken. Wellicht zoeken ze een plek om geadviseerd te worden en een pak op maat te kopen. Wellicht zoeken ze een plek om zo met de auto heen te gaan en snel wat te kunnen kopen. 

Wat gebeurt er met alle winkelruimte?

Ik vermoed dat we terug gaan naar krachtige dorpskernen, waarin de culturele sector, horeca, sportscholen, huisartsen en winkels samen zorgen voor een aantrekkelijk gebied. Met z’n alle klaar staan voor de consument en hun schaarse tijd.

Daarnaast zie je ook dat bedrijven zich gaan vestigen in de winkelgebieden. Zo heeft een bedrijf i.p.v. een winkel intrek genomen in het pand van Hudson Bay in Amsterdam. Ook bedrijven, willen net als winkels zichtbaar zijn.

Speel jij een unieke rol in het leven van de consument?

Dat is een goede vraag om jezelf te stellen, om te zorgen dat je toekomstbestendig wordt. Daarnaast wordt er in jouw winkelstraat geïnvesteerd? Zit je in de juiste straat of is verhuizen naar het (oude) dorpskern slimmer. Welke hulp biedt de gemeente hierin?

Meer inspiratie, kom erbij op Instagram met meer dan 1.000 volgers die allemaal een passie voor Retail hebben, net zoals jij.

Meer blog’s, mag ik je deze aanraden, allemaal zo’n vier minuutjes leestijd

Mijn kijk op retail

De rol van Pinterest

Sneller voorbereid op inkoop