De woorden vliegen je om de oren inkoopplan, inkoopbudget, rendement, marge, kortingen en boodschappenlijsten.

Waarom is het nu nodig om van tevoren zoveel werk te verrichten?

Immers gaat het toch goed. Je loopt met veel plezier de inkoopafspraken en beurzen (als die er zijn) af om de beste artikelen voor je klant te selecteren. Je onderhandeld zelf een keer over de korting of pakt een win actie mee. Het gaat toch goed zo? Waarom een inkoopplan?

1. Inkoopbudget geeft helderheid

Als jij niet van tevoren duidelijk hebt uitgerekend waarmee je blij bent, dan zul je zien dat je snel te veel inkoopt of te veel concessies doet om het merk binnen te halen. Want immers wanneer ben je blij? Hoeveel kan je verkopen komend seizoen? Welke maten heb je nodig? In welke maanden verkoop je welke artikelen het beste? Wat draagt bij aan een hoger rendement voor jou? Draagt het snel nabestellen, deelleveringen of korting voor jou bij aan het hoger rendement? Bij elke leverancier kan het antwoord anders zijn.

2. Inkoopplan maakt duidelijk naar welk doel je werkt

Naar welk doorverkoop percentage wil je werken? Als je dit niet precies weet, reken dan in de mode met 65%. Echter als jij een marge van 2.0 draait, dan heb je een hogere doorverkoop percentage nodig voor de sale, dan als jij een marge van 3.0 draait. Hiermee komen we uit bij stap 3.

3. Brutowinstmarge is essentieel voor jouw voortbestaan

Of je winkel nu jouw primaire inkomstenbron is of dat je een buffer hebt. Het is van essentieel belang dat jouw winkel het rendement draait die jij nodig hebt, om jouw voortbestaan te garanderen. In welke categorie valt jouw winkel?

3.1 Help, ik draai al jaren negatief

Als je er elk jaar geld bij moet leggen, wil ik je dolgraag helpen het roer om te gooien. Altijd al deel willen uitmaken van het programma “werk aan de winkel”. Dan gaat mijn blog niet de totale omslag geven die je nodig hebt. Stuur me een email nienke@retailinkoper.nl en dan kijken we samen wat er nodig is om jouw schip bij te sturen.

3.2 Uhm, geen idee wat mijn rendement is

Als jij niet weet welk rendement je draait per merk neem ik aan dat je nog geen boekhoudprogramma hebt. Want elk programma die ik tot nu toe hebt gezien, kan het rendement voor je uitdraaien. Misschien goed om te weten hoe jij je rendement kan berekenen. Jouw bruto rendement is voor aftrek van jouw kosten. Brutowinstmarge voor de de Retail

Je start bij de omzet – de inkoopwaarde van de omzet, dit is jouw brutowinst. Vervolgens bruto winst / omzet x 100% = brutowinstmarge.

3.3.  Brutowinstmarge helder

Top dat jij de cijfers helder hebt. Het inkoopplan gaat jou verder helpen om dit cijfers te verbeteren, waardoor jij meer uit jouw inkoopbudget kan halen.

4. Om makkelijker NEE te kunnen zeggen

Een inkoopplan of een inkoopbudget geeft jou de handvaten om makkelijker nee te kunnen zeggen. Nu denk je vast, ik ben niet op mijn mondje gevallen, sta sterk mijn mannetje en kan makkelijk nee zeggen. Ik bedoel het op een andere manier.

Wanneer draagt het merk bij aan jouw doelen en wanneer niet? Als jij het aankopen van de nieuwe collectie vooral zakelijk bekijkt, kan jij tijdens het inkoopgesprek jouw gevoel voor trends alle vrijheid geven. Je hebt echter kaders voor jezelf opgesteld wanneer jij JA en wanneer jij NEE zegt. In dit geval ga je dus heel zakelijk kijken naar de aankopen die je bij het merk doet. Als het merk niet bijdraagt aan jouw gewenste rendement, doe je het niet, want dan haal jij je doel niet.

En je kan natuurlijk de onderhandeling aangaan (op veel meer manieren dan alleen korting) waarbij je een win-win situatie kan creëren.

Gouden tip: hard op de inhoud en zacht op de relatie

5. Inkoopplan: alles op een rijtje

Je zorgt voor een strakke manier van inkopen als je een inkoopplan en budget maakt. Je weet wat je nodig hebt, in welke hoeveelheden en voor welke condities. Tijdens het inkoopgesprek zelf kan jij dan volledig losgaan op de nieuwe collectie, immers weet je binnen welke kaders je kan springen.

Je gaat niet als een kind in een speelgoedwinkel los omdat je van tevoren een rekensom hebt gemaakt. Jouw kaders waarbinnen jij gaat inkopen zijn helder. Op deze manier geef jij jezelf duidelijke handvaten mee.

Meer weten over het maken van een inkoopplan

Wil jij meer weten of het maken van een inkoopplan en voorbereid op inkoop gaan. Simpelweg, omdat jij meer rendement wil draaien en minder in de sale wilt hangen. Volg dat mijn onlinetraining “voorbereid op inkoop”. Waarbij je mij per mail vragen kan stellen, dus als je vastloopt, I’ve got you back.

Na het volgen van mijn onlinetraining “voorbereid op inkoop” snap jij precies hoe het kan dat je met minder geld uitgeven, meer geld kunt verdienen. Klik hier voor meer info.

Je kan me daarnaast vinden op Instagram, Linkedin en Facebook. En bied ik gratis de ultieme checklist aan voor het nieuwe inkoopseizoen.