Meerdere jaren heb ik als inkoper ingekocht voor een franchise formule. Ik heb als inkoper voor een franchisenemer in de binnenstad van Amersfoort gewerkt. Dit was een sportzaak van 3500m2 met 3,5 verdiepingen. Drie en een half, omdat we gevestigd waren in 2 (eigen) panden in de binnenstad, dat in elkaar overvloeide met een trappetje hier en daar.
Het bedrijf was aangesloten bij IIC, dat is de afkorting voor Intersport International Corporation. In elk land heeft een nationale organisatie het merk Intersport in licentie. In Nederland is dat Euretco. Op hun beurt geeft Euretco de licentie en formule rechten aan ondernemers. Deze ondernemers opereren dan onder de vlag van Intersport. Zoals je al leest wanneer IIC een nieuwe strategie lanceert gaat het over 2 lagen, namelijk Euretco (nationaal niveau) en daarna de zelfstandige ondernemers (de Retailers).
Wat is het voordeel van franchise?
Volume is veruit de nummer 1. Immers kopen 51 ondernemers samen een behoorlijk volume in. Dit maakt een krachtige hand. Daarnaast zou het heel waardevol zijn om een dashboard te hebben waarin je kan zien hoe de (sport)markt het doet en welk marktaandeel jouw winkel verzorgd. Ben je met je winkel t.o.v. van de markt gegroeid of gedaald is dan 1 van de vragen die je kan beantwoorden. Hoe doe je het per segment (Running, Tennis en Hardlopen). Een makkelijk dashboard hadden we niet, wel werd er veel kennis gedeeld. Veelal onderling tussen de ondernemers.
Ervaring als inkoper binnen een franchise
Mijn ervaring heb ik zowel opgedaan bij Blokker (eigenwinkel en franchise) als Intersport. Dit artikel gaat puur over Intersport.
Als inkoper starten mijn inkoopseizoen met de beurs die Euretco organiseerde. Daar hadden de inkopers van Intersport (vanuit Euretco) per sporttak een collectie opgehangen. In deze collectie zaten verplichte stijlen. Dat betekende dat er vooraf was ingedeeld per winkel type hoeveel je op een regel moest schrijven. Deze artikelen zorgden ervoor dat je uniformiteit had in de winkels en dat alle winkels de stijlen uit de folder hadden hangen in de winkel. Dan ontstaat er natuurlijk wel eens discussie over de mate waarin jouw winkel zich wil conformeren aan de uitgangspunten van de formule. Immers gaan de stijlen die je hier schrijft al van je inkoopbudget.
Echter zijn de artikelen die je op de beurs schrijft vaak marge rijke artikelen (lees hogere marge dan als je ze rechtstreeks bij de merken inkoopt). Ook zijn er vaak stijlen die speciaal voor IIC zijn ontwikkeld, waardoor je ook onderscheidend bent ten opzichte van de rest van de markt.
Waar ik tegenaan liep? Was bijvoorbeeld dat ik meedeed aan het NOOS (never out of stock) programma van Nike. Waardoor ik alleen deze type broeken wilde presenteren in de winkel. Overzichtelijk, makkelijk aan te vullen en voorkomt nee-verkopen. Wanneer je dan op de beurs een lijn broeken moet schrijven die dan net een roze swoosh of streep hebben, komt dat niet uit met je plan. Echter wanneer een winkel zich aansluit bij een groep, dan is het niet de individu, maar de groep die voorop staat. Waardoor je dus in dit geval moet buigen. Ook, omdat deze lijn in de folder kwam te staan. Met andere woorden, niet elke keuze zal jouw keuze ook zijn.
Wat is het verdien model voor de inkooporganisatie?
Hierover zegt CEO Steve Evers in Retail trends februari 2021 “je belangrijkste inkomstenbron is de functievergoeding, waarbij merkleveranciers betalen voor je diensten. Je wordt dus gefinancierd door de industrie”. Deze inkomstenbron heeft ook een nadeel. Hierdoor is het niet meer vrijheid/blijheid. Er zijn richtlijnen waar elke ondernemer aan moet voldoen. Want met deze manier van inkomsten genereren, heb je de steun nodig van de strategische belangrijkste merken.
Toekomstbestendig?
Leveranciers hebben door de digitalisering nu vele mogelijkheden om de consument te bereiken. Door de online webshops, flagship stores en de andere direct-to-consumer mogelijkheden. Waarbij je als leverancier de maximale marge onder je eigen vlag houdt als je de Retailer overslaat.
Daarom is het als Retailer belangrijk je kracht te laten zien. Zo doet Intersport dat door heel duidelijk te maken dat wereldwijd de grootste sportketen zijn. In Nederland is de Sports Unlimited Retail groter met 72 filialen verdeeld over de formules Actie- en Perrysport.
Intersport laat o.a. door foto’s, het verzorgingsgebied per winkel en het aantal consumenten die ze over de vloer krijgen zien welke positie zij in de markt innemen. Zoals ik altijd zeg, data is goud waard, alleen wel pas op het moment dat je het deelt of inzichtelijk maakt.
Denk je nu, wat doe ik eigenlijk met mijn data en wat kan ik ermee? Start dan bij de masterclass meesterlijk productief.
Zelf franchise beginnen?
Als je zelf erover denkt om een franchise keten te beginnen, een waardevolle tip. Open ook zelf een paar winkels onder de vlag. Hierdoor kan je in jouw eigen winkels pionieren. Je kan het zien als broedplaats. Als het werkt kan je het vervolgens heel makkelijk aan de franchisenemers laten zien en de nieuwe/verbeterde koerst uitrollen. Want bewijs zorgt ervoor dat sterke zelfstandige ondernemers eerder gemotiveerd zijn om te bewegen.
Denk je erover om je aan te sluiten bij een franchise organisatie. Dan heb je het voordeel van de krachtige hand in inkoopvolume en de daarbij behorende overeenkomsten die de organisatie met de merken heeft gesloten. Over het algemeen verdien je dan meer per verkocht product. Het nadeel is wel dat je een stuk van je creativiteit en vrijheid opgeeft, omdat je je conformeert aan uitgangspunten van de formule.
Wil je er eens een brainstorm inplannen, dat kan. Stuur dan een mail naar nienke@retailinkoper.nl
Andere artikelen die je wellicht interessant vind
Clubhouse; hoe werkt dit voor de Retailer?