1. Warenhuizen die in de jaren ’90 nog marktleiders waren, zoals de V&D en Blokker, zijn nu verdwenen of gekrompen. Het middensegment heeft het moeilijk, doordat we groot werden tijden de opkomende middenklassen. Echter bleven ze stil staan en zijn de ingehaald door de prijzen van de discounters (Action) en de fast fashion bedrijven (zoals H&M en Zara) die de consumenten in rap tempo verleiden & inspireren.
    • De affirmatie “het heeft altijd zo gewerkt” is dodelijk binnen de Retail. Blijven vernieuwen. Dus als de consument minder van het merk koopt, is het een duidelijk signaal. De consument stemt immers met z’n euro.
  2. Het verschil tussen hoog- en laagsegment is kleiner dan ooit. H&M wordt moeiteloos met een designer merk gecombineerd. Zeeman’s eigen collectie, met grote logo’s op schoenen, kleding en slippers. vliegt de deur uit. Ook duurzaamheid maakt zijn intrede bij het lage segment, zoals de Conscious-collectie van H&M, de Join Life-collectie van Zara en Re.Uniqlo van Uniqlo.
    • Kwaliteit, ontwerp en prijs zijn belangrijker dan ooit
  3. Hierdoor is niet alleen het midden segment, ook het hogere segment merkt dit. De Bijenkorf zet deze maand in op kostenreductie op het hoofdkantoor en heeft inmiddels 7 in plaats van 12 vestigingen (2013)  in Nederland.  Deze daling 11 jaar geleden komt, omdat je als warenhuis kijkt naar de koopkracht in het gebied en of er welgestelde reizigers komen (zoals in Amsterdam).
    • Heb je ooit naar de koopkracht in jouw gebied gekeken?  Als we kijken naar 1 van mijn favo steden Utrecht is daar het gemiddeld besteedbaar huishoudinkomen bijna net zo hoog als in Amsterdam.
  4. Grote ketens hebben meer invloed op merken en collecties, omdat ze op grotere schaal inkopen.
    • Laat je als zelfstandige ondernemer niet uit het veld staan, zoek de Mythe van Hercules en de Stallen van Augias op als je inspiratie nodig hebt. En anders stuur mij een email nienke@retailinkoper.nl en dan denk ik met je mee.
  5. Fast Fashion komt met eigen home (H&M + Zara) en cosmetica lijnen.
    • Richt jij je op puur mode? Of ook op accessoires en cosmetica? Zo niet, heb je merken die in deze trend instappen? Zou jouw winkelmandje per klant kunnen uitbreiden.
    • Denk je eraan om het zelf te doen, weet dat alleen op grote schaal de prijzen laag kunnen blijven. Dus zoek eerder een heldere niche, dan dat je wil vechten op prijs. Hulp nodig, stuur me even een email nienke@retailinkoper.nl